بسترسازی برای انجام پژوهش لازمه تولید علم در عرصه های مختلف است


عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

بسترسازی برای انجام پژوهش لازمه تولید علم در عرصه های مختلف است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: از جمله الزامات در راستای تولید علم در عرصه های مختلف بسترسازی برای انجام فعالیت های پژوهشی است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد رضا یزدانی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به اینکه بسترسازی برای انجام پژوهش لازمه تولید علم در عرصه های مختلف است گفت: واقعیت آن است که پیشرفت علم به خصوص در علومی که ناظر به مسایل اجتماعی است،اولا نیاز به بحث و گفتگوی آزاد دارد و ثانیاً هم اینکه شرایط برای پژوهش در زمینه های گوناگون فراهم شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: از سویی باید توجه داشت ما در شرایطی قرار داریم که گاهی اوقات بسیاری از پژوهشگران وارد مسایلی نمی شوند و چه بسا اصلاً دنبال مباحث چالش برانگیز هم نمی روند، ضمن آن که اگر بعضاً وارد برخی مباحث چالش برانگیز شوند، گویا این ها از سوی مراکزی منتشر نشده و چندان مورد حمایت واقع نمی شود و لذا جامعه به نوعی از فکر، اندیشه، دانش و پژوهش در این عرصه ها محروم می گردد.

این پژوهشگر علوم انسانی همچنین گفت: ما مسایلی در ایران داریم که شمار پژوهشگران متخصص آن عرصه گاه به اندازه انگشتان دو دست هم نیست و لذا در یک سری حوزه های دانشی با کمبود نیروی متخصص روبرو هستیم که تازه همین ها هم با انواع و اقسام مشکلات دست و پنجه نرم می کنند، ضمن آن که معلوم هم نیست که یک محقق و پژوهشگر از روش های درستی استفاده کرده باشد و به حقیقت مطلب به خوبی دست یافته باشد و لذا تضمینی در این باره وجود ندارد.

وی افزود: در دنیا نیز همین گونه است؛ به عنوان مثال در زمینه جامعه شناسی سیاسی، انواع مکتب ها و شیوه ها وادعاهای بسیاری وجود دارد که همه این ها طبعاً به همه واقعیت دست نیافته اند بلکه با بحث و گفتگو و چکش کاری مباحث و سنجش صحت و سقم مسایل است که عیار آن ها معلوم می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: یکی از ایراداتی که متوجه ماست این است که متاسفانه بحث و گفتگو در میان ما ضعیف است، چه گفتگو بین افرادی که در یک حوزه دانشی فعالیت می کنند و چه افرادی که خارج از آن قراردارند و لذا ما باید برای تولید و توسعه علم، چه بین حوزویان یا دانشگاهیان و چه در ارتباط آن ها با یکدیگر می بایست فضای گفتگو را ایجاد و تقویت کنیم.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که ما با مباحث بسیار متنوع داخلی و خارجی و در عرصه های گوناگون، فرهنگی، هنری ، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روبرو هستیم که برخی از آن ها متاثر از فضای جهانی است و از این منظر لازم است که شرایطی فراهم شود تا این موضوعات و مسایل، آزادانه مورد بحث قرار گیرد و محققان و پژوهشگران ما وارد بحث و بررسی عالمانه درباره آن ها شوند تا به این وسیله مشکلات ریشه یابی شده و برایشان راهکارهای مناسبی ارایه گردد.

وی گفت: به عنوان مثال در مساله اقتصاد که بحث روز جامعه ماست، ما باید ببینیم که برای برون رفت از مشکلات و بحران ها به سمت و سوی چه ایده و نظریه ای سوق پیدا باید بکنیم و این که آیا درمان مشکلات ما رفتن به سمت اقتصاد آزاد است یا اقتصاد به نحو دیگر که درباره همه این ها باید بحث و نظر علمی و آزاده صورت گیرد تا این ها منجر به ایده پردازی و نظریه پردازی شود.

وی یادآور شد: وقتی این گونه نباشد، طبعاً به جای علم، شبه علم به شدت رواج پیدا می کند، کما این که الان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی انواع مطالب تحت عنوان مطالب علمی منتشر می شود که هیچ حساب و کتاب و سندی هم ندارد و این ها عقلانیت جامعه را هم تضعیف می کند و لذا متوجه می شویم که به جای درمان مشکلات، بر شدت و حدت آن ها نیز می افزاید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *