ضرورت استفاده از ظرفیت های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه روش شناسی


در بازدید پژوهشگران دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از مؤسسه پژوهشی دانشوران عنوان شد:

ضرورت استفاده از ظرفیت های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه روش شناسی

 

با توجه به برگزاری سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفترتبلیغات اسلامی خراسان رضوی، جمعی از اعضای هیئت علمی و پژوهشگران ضمن بازدید از مؤسسه پژوهشی دانشوران با حجت الاسلام و المسلمین درایتی دیدار داشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، جمعی از اعضای هیئت علمی و پژوهشگران دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، با حجت الاسلام و المسلمین درایتی دیدار و از مؤسسه پژوهشی دانشوران بازدید نمودند.

تعریف پروژه هایی با موضوع الگوریتم اجتهاد یکی از برنامه های مهم موسسه دانشوران در حوزه روش شناسی

در ابتدای جلسه حجت الاسلام حمید درایتی رئیس مؤسسه پژوهشی دانشوران در گزارشی از فعالیت های مؤسسه برخی از فعالیت های مؤسسه را بدین شرح برشمرد: اولین عرصه ای که موسسه در آن ورود کرده است، پروژه های مربوط به حوزه روش شناسی مانند کتاب الگوریتم اجتهاد است. اولین پژوهش بر اساس کتاب اصول فقه مرحوم علامه مظفر تدوین و منتشر شده است. همچنین کتاب الگوریتم اجتهاد شهید صدر بر اساس حلقه دو و سه نیز نهایی گردید و مراحل انتشار را سپری می کند. در آینده استخراج الگوریتم اجتهاد مرحوم آیت الله خویی(ره) و مرحوم محقق خراسانی(ره) در دستور کار قرار خواهد گرفت. دیگر محوری که در آن ورود کردیم، پروژه اصول فقه کاربردی است که دو جلد آن تدوین و آماده انتشار است. در این پروژه به چگونگی جریان قواعد اصولی پرداخته می شود؛ بر خلاف اصول فقه نظری که به چیستی و چرایی قواعد نظر دارد. از دیگر دغدغه ها و فعالیت های در دست انجام، تدوین درسنامه فقه و اصول برای درس خارج و سطح چهار موسسه است.

وی اظهار داشت: با توجه به پیگیری راه اندازی سطح چهار در مؤسسه، نظر بر این است که مدل تازه ای از درس خارج ارائه شود که برای اجرایی سازی آن حدود یک سال و نیم است روی درسنامه ویژه ای کار می شود. در این درسنامه به مبانی و پیش فرض های مباحث اصولی و فقهی توجه می شود. در حال حاضر دو جلد از این درسنامه آماده انتشار است. دیگر محوری که موسسه به آن پرداخته و در حال حاضر در سطح برگزاری نشستهای تخصصی و ایجاد گفتمان پیگیری می شود، پروژه مبانی کلامی اجتهاد است که بخشی از آن با مشارکت پژوهشکده اسلام تمدنی و مرکز تخصصی آخوند خرسانی (ره) در قالب نشستهای تخصصی برگزار شده است و موسسه در حال برنامه ریزی جهت ادامه این نشست ها است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در پایان گفت: استفاده از ظرفیت های علمی دفتر تبلیغات اسلامی می تواند به پیشبرد پژوهش های این موسسه کمک شایانی نماید.

اولویت دهی به پیوند حوزه آموزش و پژوهش

در ادامه هیئت اعزامی از دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به بیان دیدگاه های خود پرداختند. حجت الاسلام علی شفیعی اظهار داشت: باید توجه ویژه به ارتباط مستقیم بین سطح چهار آموزشی و محورهای پژوهشی مؤسسه صورت گیرد. همچنین به نظر میرسد ارتباط سطح دو و سه راه اندازی شده در مؤسسه با سطح چهار در حال طراحی قابل تأمل باشد.  در پایان وی نسبت به آسیب ها و خلأهای حوزه آموزش برای تعریف پروژه های پژوهشی نکاتی را متذکر شد.

سپس سیدعلی نقی ایازی استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به پیوند دو عرصه آموزش و پژوهش اشاره کرد و افزود: توجه به آموزش پژوهشگران از اولویت های مهم می تواند باشد و از توجه ویژه مؤسسه دانشوران به هر دو بعد ابراز خرسندی کرد.

تعریف کلان برنامه های تحقیقاتی؛ رویکردی نوین برای تمرکز در فعالیت های پژوهشی

مجتبی فانی رئیس اداره امور پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی در ادامه گزارش کوتاهی از ساختار اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و پژوهشکده اسلام تمدنی و پروژه های در حال اجرای آن ارائه کرد و گفت: در حال حاضر پژوهشکده اسلام تمدّنی که در ساختار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قرار می گیرد از چهار گروه پژوهشی فقه کاربردی، قرآن و مطالعات اجتماعی، هنر و تمدّن اسلامی، و حکمت و کلام جدید تشکیل می شود. تا کنون بیش از ۱۵۰ اثر علمی از سوی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران این پژوهشکده منتشر گردیده و هم اکنون بیش از ۵۰ پروژه پژوهشی در دست تحقیق، اتمام یافته و در دست انتشار وجود دارد. آخرین رویکرد پژوهشکده تعریف کلان برنامه های تحقیقاتی است که در حال تصویب و اجرای آن هستیم. از این پس بیشتر فعالیت های علمی و تمرکز هر گروه پژوهشی معطوف به یک یا دو کلان برنامه تحقیقاتی است. در حال حاضر دو کلان برنامه تحقیقاتی «فقه شهر و شهرنشینی» و «تفسیر اجتماعی روشمندانه قرآن کریم» در حال تصویب هستند و دو کلان برنامه «حکمرانی و تمدن» و «الهیات شهر» در حال تدوین و پیشنهاد قرار دارند. 

وی افزود: سه اداره نیز در ساختار اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی، دیگر فعالیت های علمی را پیگیری می نمایند. اداره کتابخانه و اطلاع رسانی که نزدیک به سه دهه از فعالیت و ارائه خدمات پژوهشی آن می گذرد، در سال های اخیر علاوه بر ارائه خدمات کتابخانه قفسه باز برای پژوهشگران حوزه علوم اسلامی و انسانی، نسبت به ایجاد کتابخانه دیجیتال در محورهای مورد نیاز پژوهشگران اقدام نموده است و به عنوان یکی از مهمترین کتابخانه های شرق کشور در حوزه علوم اسلامی و انسانی مطرح است.

رئیس اداره امور پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: همچنین اداره نشریات علمی با راهبری ۵ نشریه علمی فعالیت می نماید . اکنون دو نشریه با رتبه علمی پژوهشی با عناوین «دو فصلنامه مطالعات عقلی نوین»، «فصلنامه پژوهش های قرآنی» ، و نشریه «فصلنامه سیره پژوهی اهل بیت (ع)» با رتبه علمی ترویجی منتشر می گردند. همچنین دو نشریه «فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی»، و «دوفصلنامه الهیات شهر» در حال اخذ رتبه علمی پژوهشی هستند.

بیشترین فعالیت های اجرایی از قبیل برگزاری نشست های علمی، کارگاه های تخصصی، حوزه برنامه ریزی و بودجه، برگزاری و شرکت در نمایشگاه ها، و دیگر امور اجرایی اداره کل پژوهش و پژوهشکده اسلام تمدنی، توسط اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش صورت می گیرد.

پیشنهاد انعقاد تفاهم نامه علمی در حوزه روش شناسی

 در ادامه پیشنهاد همکاری با مؤسسه دانشوران از سوی سیدمهدی رضوی به عنوان سردبیر بخش فارسی سایت اجتهاد مطرح گردید. وی اذعان داشت: شبکه اطلاع رسانی اجتهاد جهت پوشش فعالیت های پژوهشی در عرصه فقه و اصول و علوم وابسته به آن ها ، همواره آمادگی دارد.

 حجت الاسلام هادی مصباح از پژوهشگران و کارکنان اداره کل آموزش مسئله اطلاع رسانی پروژه های در حال اجرای مؤسسه پژوهشی دانشوران را مورد تأکید قرار داد. وی افزود: از مهمترین آثار اطلاع رسانی پژوهش های در حال اجرا، جلوگیری از موازی کاری یا انجام کارهای تکراری است.

در ادامه بلال شاکری رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل آموزش با توجه به محوریت بحث روش شناسی در فعالیت های مرکز تخصصی آخوند خراسانی (ره)، پژوهشکده اسلام تمدنی و مؤسسه پژوهشی دانشوران، پیشنهاد کرد و گفت: جلساتی جهت همکاری و مشارکت و تقسیم کار در این محور تحقیقاتی برگزار گردد.

در پایان حجت الاسلام و المسلمین درایتی رئیس مؤسسه پژوهشی دانشوران ضمن ابراز خرسندی از دیدار صورت گرفته پیشنهادهای مطرح شده را مناسب و نسبت به مشارکت هر سه مرکز تأکید کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *