عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ 

احیای مجدد تمدن اسلامی توسط خواجه نصیر

 

کتاب جدید محمد باغستانی مدیر گروه پژوهشی هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی پس از طی مراحل تصویب خواهی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به چاپ رسید و در اختیار پژوهشگران قرار گرفت. به این بهانه مصاحبه ای داشته ایم با ایشان و توضیحاتی در این زمینه و سومین نمایشگاه پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی که در پی می آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، محمد باغستانی در ارتباط با کتاب تازه به چاپ رسیده خود ابراز داشت: در کتاب بافتار کوشش های شیعی در استمرار تمدن اسلامی در دوره مغول، بیان شده است که خواجه نصیر چگونه به کمک فلسفه، درخت دانش را در بخش هایی از سرزمینهای اسلامی بارور نمود و این کلیدی ترین نکته ای است که در کل این کتاب بیان شده است. باید گفت هر کسی برای انجام یک کار از ابزاری استفاده می کند و خواجه نصیر توانست به کمک فلسفه درخت روبه خشک شدن علم و دانش در آن زمان که به دلیل حمله مغول دچار شدیدترین آسیب ها و انحطاط شده بود در یک بازه زمانی ۱۵ ساله بنیادهای دانش تمدن اسلامی  بارور نماید.

وی افزود: در آن زمان ساخت رصدخانه مراغه و گردآوری دانشوران رشته های گوناگون و حمایت های مختلف از آنان انجام شد که تا ۱۵۰ سال بعد نیز این مرکز توانست به جهان اسلام خدمات علمی فراوانی ارائه دهد و حتی در مناطق دیگر جهان اسلام مانند هند و آسیای صغیر همچنین در اروپای شمالی در( دانمارک) به عنوان نماد یک مرکز علمی جدید رصد خانه مراغه بازسازی شد.

باغستانی در پاسخ به این سوال که آیا میتوانیم ناظر به موضوعات روزآمد با استفاده از روش خواجه نصیر برای جامعه و تمدن امروز مدل سازی داشته باشیم، گفت: بسیار گویا و قابل اثبات است که خواجه نصیر در ساخت این رصدخانه فقط یک مرکز علمی دایر نکرد بلکه جریان علم را احیا نمود جریان علمی قبل از او و مدیریت های حاکم بر علم که مدیریت های دوگانه بود در عصر سلجوقیان و مدارس نظامیه و دخالت عنصر بیرون از علم درسیاستگذاری‌های درون نهاد علمی باعث انحطاط تمدن شده بود خواجه نصیر این نهاد را همانگونه که شایسته بود پایه گذاری کرد یعنی هم نهاد بیرونی به وظایف خودش بازگشت و هم نهاد درونی کارهایی که بر عهده اش بود بدون دخالت نهاد بیرونی انجام داد اخلاق علم و مدیریت را دوباره احیا نمود که این گم شده روزگار ماست و او با همین سیاست و استراتژی این کار را انجام داده و توانسته است بیش از ۱۵۰ سال علم را به شکوفایی برساند ما نیز می توانیم این مدل را اجرا نماییم.

مدیر گروه پژوهشی هنر و تمدن اسلامی ضمن تقدیر از تلاش های مسئولین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشکده ی اسلام تمدنی گفت: گروه هنر و تمدن اسلامی در بین ۳۳ گروه در مجموعه ی پژوهشگاه توانست رتبه سوم  را بدست آورد و با فاصله کمی از گروه اول و دوم به این جایگاه برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۶ نشست تخصصی در حوزه تمدن اسلامی برگزار شد مخصوصا در موضوعات مهمی مانند قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین نشست هایی برگزار شد و همچنین از دلایل امتیاز آوری این گروه چاپ همزمان دو کتاب در یک سال از یک گروه می باشد که  کتاب بنده و سیدعلیرضا واسعی در پژوهشگاه به چاپ رسید و همچنین مقالات پژوهشی که از اعضای هیئت علمی  این گروه منتشر شد لازم به ذکر است که تمام اینها با وجود محدودیت‌های بودجه‌ای انجام گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *