کتاب «اقتصادُنا» تألیف شهید آیت الله سیدمحمد باقر صدر است. هدف از نگارش کتاب، بیان مبانی اقتصاد اسلامی و تفاوت آن با دیگر مکاتب بزرگ اقتصادی بوده است. این کتاب نظریه‌های اقتصادی مارکسیسم و سرمایه‌داری را معرفی و نقد کرده و سپس مکتب اقتصادی اسلام را ارائه داده است. نظریه منطقه الفراغ، از مهم‌ترین دیدگاه‌های شهید صدر در زمینه اقتصاد اسلامی، در این کتاب مطرح شده است. با وجود گذشت بیش از نیم قرن از نگارش اقتصادنا، این کتاب هنوز مهم‌ترین و رایج ترین کتاب در زمینه اقتصاد اسلامی است و در دانشگاه‌های مختلف جهان، از کتاب‌های مورد توجه در رشته اقتصاد اسلامی است. اقتصادنا دو بخش کلی به نام «کتاب» دارد:

کتاب اول از سه فصل تشکیل شده است: فصل اول: معرفی و نقد مارکسیسم؛ فصل دوم: معرفی و نقد سرمایه‌داری؛ فصل سوم: شاخص‌های اصلی اقتصاد اسلامی.  کتاب دوم هم شامل فصل‌های کلی زیر است: فصل اول: فرایند دستیابی به مکتب اقتصادی؛ فصل دوم: نظریه توزیع پیش از تولید؛ فصل سوم: نظریه توزیع پس از تولید؛  فصل چهارم: نظریه تولید؛  فصل پنجم: مسئولیت دولت در اقتصاد سلامی؛  فصل ششم: پیوست‌ها.

دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اقدام به بازبینی متن اصلی کتاب، استناددهی منابع، مصادر و افزودن اضافاتی تحت عنوان «ضمائم اقتصادنا»  نموده است تا پژوهشگران و صاحب‌نظران بتوانند از این منبع مهم در حوزه اقتصاد اسلامی بیشترین بهره را ببرند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!