مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی تبیین نمود:

فعالیت ها و برنامه های آتی گروه پژوهشی فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی

فقه شهر و شهر نشینی، فلسفه فقه و اصول و همایش الهیات شهر از اولویت های گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی، مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی به تبیین فعالیت ها و برنامه های آتی این گروه پرداخت و گفت: گروه پژوهشی فقه کاربردی با توجه به وضعیت بودجه ای که همه مراکز پژوهشی و غیر پژوهشی در این یکی دو سال  بدان گرفتار بوده اند تلاش کرد تا بیشترین ظرفیت و توان خودش را برای به فرجام رساندن پروژه های پیشین و جاری خود به کار گیرد. به همین جهت در سال ۱۳۹۹ روی جمع بندی و به ثمر رساندن پروژه های گروه متمرکز شد و امیدواریم در سال آینده آثار چندی از گروه منتشر شود.

شفیعی آثار پایان یافته گروه فقه کاربردی را به سه دسته تقسیم نمود و گفت: گروه فقه کاربردی در چند حوزه اولویت فعالیت داشته که در هر یک از این ها آثاری در حال پایان و آماده انتشار دارد.

  1. فقه شهر و شهرنشینی: یکی از اولویت های گروه فقه شهر و شهرنشینی است که پروژه « مرجع پژوهی فقه شهر و گفتگوهای فقه شهر» پایان یافته و مراحل ارزیابی را طی می کند که امیدواریم سال آینده منتشر شود. یکی دیگر از آثار مرتبط با این کلان پروژه « مجموعه نشست ها و کارگاه های فقه شهر و شهرنشینی» است که در حال بهینه سازی برای انتشار است.

در حوزه فقه شهر پروژه « قواعد اختصاصی فقه شهر» در حال انجام است که تلاش حداکثری گروه بر زمینه سازی برای انتشار آن است.

  1. فلسفه فقه و اصول: اولویت دیگر گروه مباحث ناظر به فلسفه فقه و اصول است. پروژه «شرایط مجتهد نهادی» یکی از زیرمجموعه های این سرفصل است که در مرحله ارسال به ارزیابی نهایی است که سال آینده منتشر خواهد شد. یکی دیگر از پروژه های آماده برای انتشار، چهار جلد مرتبط با «نشست ها و کارگاه های فلسفه اصول» است.

یکی دیگر از آثار مرتبط با فلسفه فقه«تصویر انسان در فقه معاصر» است که توسط یکی از اعضاء هیئت علمی گروه پایان پذیرفته که امید می رود به مرحله نشر برسد.

  1. برخی آثار گروه هم که به صورت تک دغدغه هایی بوده و در گروه پایان یافته اند مثل« تعامل اقتصاد و تربیت»، « مدخل فقه مقارن» و «مجموعه مقالات فقه تکفیر» که برای انتشار پیگیری خواهد شد.

مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی آثار در دست انجام گروه را این گونه تعریف نمود:

  1. در موضوع فقه شهر و شهرنشینی پروژه«شبکه مسائل اقتصاد شهری» در حال پیگیری است،
  2. در موضوع و محور فلسفه فقه و اصول پروژه« کارایی فقه» پیگیری خواهد شد.
  3. پاره ای پروژه ها نیز در مرحله طرح تفصیلی و اجمالی هستند که امید می رود سال آینده به مرحله انعقاد قرارداد و انجام برسند.

وی در خصوص همایش الهیات شهر در سال ۱۴۰۰ گفت: اولین همایش بین المللی الهیات شهر که پژوهشکده اسلام تمدنی، پژوهشکده ثامن و پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی مشترکاً دنبال خواهند کرد با محوریت پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی سال آینده برگزار خواهد شد که دومین همایش آن در پژوهشکده اسلام تمدنی از سال آینده پیگیری خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *