ا ستاد حوزه علمیه مشهد با بیان این‌که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحولی شگرف در عرصه فقه سیاسی و اقتصادی روی داد، گفت: فقه مضاف باید شفاف‌تر عمل کند.

حجت‌الاسلام‌ دکتر علی الهی خراسانی پژوهشگر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدّنی و مدرس حوزه علمیه مشهد عصر امروز در نشست تخصصی «تأثیر انقلاب اسلامی در توسعه فقه‌های مضاف» که به همت گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی و با مشارکت انجمن معارف اسلامی واحد عالی خواهران در جامعه المصطفی العالمیه مشهد برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی دارای یک گفتمان است. گفتمانی که هویت آن را مشخص می‌کند.

 

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فقه در یک مواجه قرار گرفت که در طول تاریخ سابقه نداشته است به دلیل تشکیل حکومت اسلامی فقه با امر حکومت سیاست و مدیریت کشور مواجه شد مسائل پیچیده و گسترده‌ای که دشواری‌های خودش را داشت.

پژوهشگر علوم اسلامی یادآور شد: اگرچه در دو حکومت قدرتمند آل‌بویه و صفویان دولتی شیعه داشتیم اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی فقه خودش را در جایگاه حکمرانی قرار می‌دهد و در عرصه سیاسی و اقتصادی دچار تحول می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این دوران اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد کتاب‌هایی نوشته می‌شود و مرحوم حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی و همچنین آیت‌الله هاشمی شاهرودی در این زمینه تألیفاتی دارند در کنار این فقه، فقه سیاسی رشد زیادی پیدا کرد و در قم و مشهد کنگره‌هایی برپا شد.

حجت‌الاسلام دکتر الهی خراسانی در ادامه با اشاره به این‌که در کنار این رشد آسیب‌هایی هم وجود داشته گفت: در فقه سیاسی تأثیر انقلاب اسلامی کم‌رنگ است انقلاب اسلامی مردمی‌ترین انقلاب دنیا بوده وقتی رکن انقلاب اسلامی مردم است فقه سیاسی در این زمینه به یک مسأله علمی تبدیل نمی‌شود.

وی با انتقاد از فقه اقتصادی افزود: وقتی وارد فقه اقتصادی می‌شویم چیزی بیشتر از فقه تجارت و حقوق تجارت نمی‌بینیم و کلاً در این حوزه فقط مبانی را داریم خیلی از پژوهش‌ها را در آن جدی نمی‌بینیم و هنوز هم خیلی از مباحث اقتصاد اسلامی بیش از منبع اقتصاد نا شهید صدر نیست.

مدیر عامل خبرگزاری رضوی تصریح کرد: فقه اقتصاد به لحاظ پژوهش لاغر و کم‌رنگ است کتاب‌های اقتصادی در ایران نوشته‌نشده است، اما اثری از کتابهایی چون فقه البنوک آیت‌الله شیخ باقر ایروانی در ایران نیست. این کتاب در نجف منتشر و در آنجا تدریس می‌شود.

وی یادآور شد: در طی چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه با مباحث جدیدی مانند فقه پزشکی، هنر، شهر، فرهنگ و تمدن روبرو بوده‌ایم فقهای ما اکثر با همان روش که به مسائل عبادی مثل حج و صوم می‌پرداختند به مسائلی چون چهره ائمه در سینما می‌پردازند.

پژوهشگر علوم اسلامی با گلایه از ارتباط فقها با روان شناسان خاطرنشان کرد: ما جلسات گفت‌<گوی منظم میان فقیهان و روان شناسان نداریم یک‌فاصله و یک دیوار بی‌اعتمادی بزرگ میان فقیهان پژوهشگران و اصحاب فرهنگ و هنر وجود دارد.

وی افزود: ما در فقه عمران بسیار فقیر هستیم فقط دو جلد کتاب درزمینهٔ پژوهش فقه زندگی شهری داریم با وجود این‌که انقلاب اسلامی زندگی شهری را تحت تأثیر قرار داده است. 

 

برای دیدن صفحه این خبر در خبرگزاری رسا اینجا کلیک کنید.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *