تلاش برای کاربردی نمایی اسلام و عدم موازی کاری پژوهشی در پژوهشکده اسلام تمدنی


رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون ۱۴ عنوان کتاب و نشست‌های علمی زیادی در پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار شده است‏ از تلاش برای تقویت رویکرد کاربردی نمایی اسلام و البته عدم موازی کاری پژوهشی در این پژوهشکده خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی‏، سیدعلیرضا واسعی در مراسم تجلیل از ادارات برتر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حاشیه چهارمین روز از دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در مرکز همایش های غدیر این دفتر برگزار شد، ضمن مثبت ارزیابی کردن برپایی این نمایشگاه، اظهار داشت: نمایشگاه ها بیشتر برای معرفی اثر، جذب نیروهای خوش فکر و انعقاد قراردادهای پژوهشی با مراکز دیگر است ولی این نمایشگاه در بین خود دفتر تبلیغات اسلامی است که در حد خود خوب و مطلوب می باشد.

دغدغه ایجاد تمدن نوین اسلامی

وی با اشاره به فعالیت های پژوهشی صورت گرفته در پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ابراز داشت: در واقع احیا و ایجاد تمدن نوین اسلامی دغدغه جدی ما بود و اینکه پاسخگویی خوبی به این نیاز و حل مسائل مهم باشیم، از این رو با توجه به ظرفیتی که خراسان رضوی با پشتوانه و سابقه تاریخی خود و همچنین همکاری و مساعدت دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ما داشت، پژوهشکده اسلام تمدنی شکل گرفت.

واسعی با بیان اینکه این پژوهشکده سابقه چندانی ندارد و زمان زیادی نیست که راه اندازی شده است، تأکید کرد: ما در همین مدت کوتاه، سعی کردیم با رویکرد جدید کار را در چهار گروه علمی دنبال کنیم؛ ما در دفتری که در مشهد در اختیار داریم گروه فقه کاربردی، گروه هنر و تمدن اسلامی، گروه قرآن و مطالعات اجتماعی و گروه حکمت و کلام نوین را راه اندازی کردیم. وی ادامه داد: هر چهار عنوان به گونه ای است که هم رویکرد تمدنی کاربردی نمایی اسلام دارد و هم عدم موازی کارهای پژوهشی را مد نظر داشته باشند؛ ما از یک سال اخیر ۴۴ پروژه در حال اجرا داریم و سعی کرده ایم که همان رویکرد را حفظ کنیم اگرچه ممکن است دسته ای از فعالیت ها با رویکردهای دیگری صورت بگیرد.

فعالیت علمی و پژوهشی صورت گرفته در پژوهشکده اسلام تمدنی

وی به بیان فعالیت های علمی پژوهشکده اسلام تمدنی پرداخت و یادآور شد: تاکنون ۱۴ عنوان کتاب منتشر شده و هشت مورد هم در دست چاپ داریم و اگر عنایت بیشتری به مشهد مقدس بشود می توانیم مسائل را بهتر به سمت جلو ببریم ولی با همین امکانات کم تاکنون ۲۲ نشست علمی برگزار کرده ایم که واقعاً معطوف به مسائل جامعه است تا هزینه بیت المال برای کارهای تبلیغی و سازمانی صرف نشود بلکه تبلیغ دین، فرهنگ ها و ارزش ها بشود. واسعی افزود: تا امروز هفت همایش مستقل و مشترک، دو کارگاه پژوهشی، دو کرسی نقد و سه تفاهم نامه با مراکز بیرونی داشته ایم و هم اکنون دو همایش طراحی شده یکی برای امسال و دیگری برای سال آینده با همکاری دانشگاه فردوسی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و برخی از مراکز علمی و پژوهشی را در برنامه های اصلی خود داریم. وی با بیان اینکه پژوهشکده اسلام تمدنی به صورت پویا و زنده فعالیت می کند، خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که برای موفق عمل کردن باید عرصه های اصلی برای ایفای نقش موثر مورد نظر باشد که نخست به روز بودن اطلاعات است؛ به این معنا که امکانات لازم در اختیار نیروها قرار گرفته و ارتباط نیروها با مراکز و مجامع برون مرزی شکل بگیرد، چرا که در غیر این صورت نمی توانیم اهداف بلند مدت خود را دنبال کنیم و دوم تقویت نیروهای فکری هم امری اساسی است، چرا که ما سال ها جذب نیرو نکردیم و حضور صرف نیروهای قدیمی منجر به یکنواختی می شود که خود بحرانی بزرگ است.

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ابراز داشت: مسأله سوم این است که برای توفیق بیشتر باید امکان اراده گری آسان در مجموعه ها و استقلال بخشی مبتنی بر اعتماد نیز شکل بگیرد و به عقیده ما این مسأله از ضروریت های یک مجموعه است. البته به بخش ها و شعب باید امکان استقلالی نیز داده شود که امروز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این مسأله هست و تخصیص بودجه، داشتن محقق رسمی و هیئت علمی نیز برای ما مسأله حیاتی است که البته کمی در آن مشکل داریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *