سلسله نشست های مبانی، اصول و شیوه های حکمرانی در اندیشه علامه شهید مرتضی مطهری برگزار گردید؛

نشست علمی حکمرانی اسلامی و حل مسئله فلسطین

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: شهید مطهری دارای اصالت اندیشه، جامعیت تفکر و «جوامع الکلم» است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست علمی حکمرانی اسلامی و حل مسئله فلسطین از سلسله نشست های مبانی، اصول و شیوه های حکمرانی در اندیشه علامه شهید مرتضی مطهری با ارائه حجت الاسلام محسن مهاجر نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دبیری علمی عباسعلی نصرآبادی رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به همت مجمع عالی حکمت خراسان با همکاری اداره کل پژوهش و پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار گردید.

در ابتدای نشست حجت الاسلام مهاجرنیا ضمن گرامی داشت روز معلم به جایگاه علمی و معرفتی شهید مطهری اشاره کرد و گفت: احیای تفکر ایشان با هدف گنج یابی در دل تاریخ معاصر است و از سنخ نبش قبر نیست.

وی افزود: مطهری دارای اصالت اندیشه، جامعیت تفکر و «جوامع الکلم» است. در مواجهه سنت و مدرنیته ایشان برخلاف جریان سکولارها و سلفی‌ها و التقاطی‌ها محکم بر بنیادهای فکری و اصالت‌های معرفتی و اعتقادی ایستاد و مغلوب هجوم فرهنگ هامون غرب نشد. به همین دلیل مرجعیت فکری پیدا کرد. امام خمینی به این مرجعیت تأکید کرد و به همه آثار ایشان توصیه نمود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به توجه عمیق شهید مطهری به «قصه پر غصه فلسطین» اشاره کرد و گفت: تعبیراتی از شهید مطهری همانند «اسرائیل شمر زمانه»، «الدّالخصام مسلمین»، «عنودترین وخطرناک ترین دشمن اسلام»، «ذنب لایغفر بودن سکوت در برابر اسرائیل »، «اولویت پیغمبر اکرم»، « ضرورت توجه نخبگان فکری به مسئله فلسطین» موجود است. نگاه شهید مطهری در چارچوب نظریه قرآنی «ولایت» است و شامل انواع ولایت ایجابی، ولایت منفی، ولایت سلبی ، ولایت مصداقی می شود و در این چارچوب می توان به تعریف حکمرانی اسلامی پرداخت.

بر اساس این چارچوب حجت الاسلام مهاجرنیا به بازخوانی و تحلیل محتوای تاریخی ماجرای فلسطین در آثار شهید مطهری پرداخت و افزود: نگاه بسیار دغدغه مند و مسئولیت آفرین علامه مطهری در این موضوع مشهود است.

وی در پایان گفت: با اشاره به بیانی از استاد شهید مطهری که فرمود«شیعه خودآگاه، انقلابی و در میدان شهید مطهری می‌گوید علی شیعه جاهل نمی‌خواهد، علی شیعه‏‌ای که حقه‌بازها و یهودی‌ها و جهودها بیایند برایش شایعه درست کنند و مثل برق در میان این مردم ساری و جاری شود، نمی‌خواهد و از او بیزار است. چشم‌هایتان را باز کنید، گوش‌هایتان را باز کنید» می توان گفت امروز شیعه امیرالمؤمنین در چارچوب ولایت قرآنی و «ولایت فقیه» سکاندار مبارزه فعال قدرتمند با غده سرطانی و حامیان جهانی آن است و با اشاره به جمله شهید مطهری که فرمود«مسلمانان در قضیه فلسطین مقصر هستند» می توان به کوتاهی کشورهای عربی در این موضوع پرداخت و گفت ماجرای فلسطین ناسیونالیستی و عربی نیست و همه باید به آن توجه کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *