تمدن سازی امری انسانی و تابع شرایط و زمینه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.


دکتر سید علیرضا واسعی در مراسم رونمایی از ده اثر پژوهشکده اسلام تمدنی، تمدن سازی را امری انسانی و تابع شرایط و زمینه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دانست.

مراسم رونمایی از ده اثر پژوهشکده اسلام تمدنی همراه با معرفی چهار نشریه علمی پژوهشی و تخصصی در حورزه های قرآنی، فلسفی، ادبی و سیره ای با حضور فرهیختگان و اساتید برگزار شد.  سید علیرضا واسعی، رییس پژوهشکده با ارائه گزارشی از وضعیت پژوهشی و آثار شکل گرفته، رویکرد تخصصی نهاد متبوع را حرکت به سوی تمدن سازی در پرتو مطالعات اسلامی پاسخ گو بیان کرد و گفت: مقوله تمدن امروزه به دو جهت اهمیتی ویژه یافته است؛ یکی نگاه کلان و انسان نگرانه در دنیای امروز است و دیگر وجه سیاسی یافتن تمدن است، اما باید دانست که تمدن امری بشری و تدریجی است که در گذر زمان، توسط آدمیان پدید می آید. طبعا با دستور و بخشنامه و فرمان نمی توان به تمدن رسید.

وی ادامه داد: تمدن تابع شرایط و زمینه ها و عواملی شکل می گیرد و تا زمانی که بستر آن فراهم نشود، انتظار شکل گیری یک تمدن  یا احیای تمدن اسلامی، به جا نیست. برای ایجاد تمدن نوین یا احیای تمدن اسلامی، زمینه های تمدن ساز را باید مهیا کرد و مهم ترین آن ایجاد بسترهایی برای رشد علوم، خصوصا علوم انسانی است. رشد این شاخه از دانش ها نیز در فضایی امن، همراه با پشتوانه قوی فرهنگی و در پرتو گفتگوی آزاد و مناظره و تبادل اندیشه محقق می شود. وی ادامه داد: علم با پژوهش و تلاش های محققانه به دست آمدنی است و پژوهش نیازمند فضای مناسب، امکانات درخور، حمایت های لازم، مسیر هموار و بستر تعامل فکری پدید می آید.

واسعی سپس به فرصت های خوب موجود در دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشکده اسلام تمدنی اشاره کرد که در مقایسه با دیگر موسسه ها از امکانات و ظرفیت های شایسته ای بهره دارد. وی در ادامه به امکانات، نیروهای انسانی، ظرفیت های پژوهشی و دیگر امور اشاره کرد و آثار پژوهشی پدید آمده را محصول چنین بستری دانست و گفت: ده اثری که امروز ان آها رونمایی می شود، تابع نیازهای جامعه شکل گرفته اند و از یک سو در راستای تمدن سازی اسلام و از سوی دیگر، ناظر به پاسخگویی است. وی اظهار امیدواری کرد که با حمایت های بیشتر، بشود آثار بهتری را به جامعه عرضه کرد.

رییس پژوهشکده در ادامه بیان کرد: چهار مجله علمی نیز در همین راستا شکل گرفته اند. دست اندرکاران مجله می کوشند تا نگاهی به مخاطبان و نیازهای فکری آنان، مقاله هایی را عرضه کنند.

این نشست با سخنانی از حجت الاسلام و المسلمین آقای مسعودی رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی آغاز شد و در پایان حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به ارائه سخن پرداختند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *