رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی:

شهید  قاسم  مرد عمل

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، عباسعلی نصرآبادی رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در یادداشتی با عنوان شهید قاسم مرد عمل آورده است: سیزدهم دیماه یادآور شهادت مظلومانه سردارسرافراز اسلام سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، ابومهدی المهندس معاون نیروی مردمی عراق (الحشد الشعبی) و همراهانشان ایشان می باشد. به همین مناسبت لازم است، اشاره ای هرچند اندک به گوشه ای از زندگی قهرمانانه سرداررشید اسلام شهید سلیمانی در میدان عمل بیندازیم:

قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ :   اَلْإِیمَانُ إِقْرَارٌ وَ عَمَلٌ وَ اَلْإِسْلاَمُ إِقْرَارٌ بِلاَ عَمَلٍ

پیامبر بزرگ اسلام می فرمایند:اسلام، اقراربه وحدانیت بدون عمل و ایمان، اقراربه همراه عمل است. (جامع الأخبار ,جلد۱ , صفحه۳۶)

سوال این است آیا شهید سلیمانی فقط مسلمان بود یا اهل ایمان و عمل هم بوده است؟

در این مقال، با اشاره اجمالی به زندگی نامه ایشان به دنبال اثبات این مدعا هستیم که وی نه تنها مسلمان واقعی بوده بلکه زنگی ایشان سرشار از ایمان، اعتقاد و عمل به وظایف می باشد.

شهید حاج قاسم سلیمانی ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۳۵ در روستای قنات ملک از توابع رابر کرمان در یک خانواده کارگری و معتقد چشم به جهان گشود. ۱۱ سال بیشتر نداشت که پس از پایان تحصیلات ابتدایی به کرمان رفت. پس از اخذ دیپلم به شغل بنایی مشغول شد و بعد‌ها فعالیت خود را به عنوان پیمانکار در اداره آب کرمان آغاز کرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به صورت افتخاری به عضویت سپاه کرمان درآمد. پیش از آغاز دفاع مقدس و با شورش کرد‌ها به مناطق غرب کشور رفت. در حوادث انقلاب اسلامی ایران با روحانی مشهدی به نام رضا کامیاب آشنا شد که او را وارد جریانات انقلاب کرد. سهراب سلیمانی برادر شهید می‌گوید که او یکی از گردانندگان اصلی راهپیمایی‌های کرمان در زمان انقلاب بود( اولین مصىداق عمل به وظایف: عضویت افتخاری در سپاه در زمانی که کشور در اوائل انقلاب به شدت به نیروی بسیجی و افتخاری جهت مبارزه با شورش های قومی و ۰۰۰۰نیازداشت.)

هنگامی که عراق در سال ۱۳۵۹ به ایران حمله کرد، حاج قاسم سلیمانی چندین گردان از کرمان را آموزش داد و به همراه آن‌ها راهی مناطق عملیاتی جنوب کشور شد. او حتی در دوره‌ای فرماندهی سپاه آذربایجان غربی را نیز برعهده داشت (دومین مصىداق عمل به وظایف: اموزش نیروهای بسیجی و فرستادن انها به جبهه های حق علیه باطل جهت مبارزه با متجاوزین)

او بسیار زیرک بود در عملیات‌های مختلفی همچون والفجر ۸، کربلای ۱، کربلای ۵، تک شلمچه و چندین عملیات دیگر بسیار موفق عمل کرد که حاصل آن کارنامه‌ای درخشان در این دوران بود

پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی ایران هدایت می‌شدند. او تا قبل از انتصاب به فرماندهی سپاه قدس، با باندهای قاچاق مواد مخدر در مرزهای ایران و افغانستان می‌جنگید (سومین مصىداق عمل به وظایف: فعالیت جهادی    و جان برکف در جبهه های جنگ و مبارزه با اشراربلافاصله پس از پایان جنگ.)

در سال ۱۳۷۹ با حکمی از سوی آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب پس از سردار احمد وحیدی به عنوان فرمانده سپاه قدس انتخاب شد. او در این نیرو فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تقویت و گسترش فعالیت‌های محور مقاومت داشت. در واقع این فعالیت‌های سردار سلیمانی در کنار شهید عماد مغنیه بود که سبب قدرتمندتر شدن این نیرو و ناکامی رژیم صهیونیستی در رسیدن به اهداف خود در خصوص فلسطین و همچنین لبنان شد. (چهارمین مصىداق عمل به وظایف: لبیک به دعوت ولایت امر زمان و پذیرفتن فرماندهی سپاه قدس و تقویت و گسترش جریان مقاومت. )

 او چهره درخشان و برجسته محور مقاومت به ویژه در دوران مبارزه با شجره خبیثه ملعونه داعش بود. این شهید بزرگوار توانست جبهه مقاومت را در سراسر جهان تشکیل دهد و به همین دلیل هم آمریکا و صهیونیست‌ها و همه کفار مخالف سردار سلیمانی بودند. (پنجمین مصىداق عمل به وظایف: شهید سلیمانی به همه آموختند که به شهادت رسیدن از دست رفتن نیست بلکه به دست آوردن است. این هدف را در کلام، عمل و مکتب حاج قاسم به وضوح می‌توان حس کرد. چنانچه این گونه دستاوردهای انقلاب اسلامی به کشورهایی همچون لبنان،عراق و سوریه و… هم منتقل شد. و اگر در این مناطق هسته‌ها و لشکرهایی هست که با تمام وجود و تا پای جان از حریم خود  دفاع می‌کنند دلیل بر تربیت و پرورش نیروی خوب توسط حاج قاسم است.)

فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در دفاع مقدس، سازمان‌دهنده نیروهای حزب الله در جنگ ۳۳ روزه لبنان و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و کابوس داعش و جبهه‌النصره و دار و دسته‌شان امروز هدف اقدام تروریستی دولت آمریکا قرار گرفته است. واکنش‌ها به شهادت سرلشکر سلیمانی که برای بسیاری همچنان همان «حاج قاسم» سال‌های جنگ بود در ۶۳ سالگی و پس از نزدیک به چهار دهه مبارزه بی وقفه نشان از محبوبیت کمیاب یک چهره نظامی داشت(ششمین مصداق عمل به وظایف: حضوری جان برکف در صف مقدم جنگ سی و سه روزه  و حمایت از شیعیان مظلوم لبنان و فلسطین)

خرداد سال ۱۳۹۳ تروریست‌های داعش که از حمایت دشمنان استقلال عراق و منطقه غرب آسیا برخوردار بودند، به مرکز استان نینوا در عراق یعنی موصل حمله و فقط در چند ساعت این شهر را تصرف کردند.

هفتمین و مهم ترین مصداق عمل به وظایف: مبارزه با داعش و هم پیمانان آن بود هنگامی که داعش در سال ۲۰۱۱ میلادی پیشروی‌های خود را در مناطق عراق و سوریه آغاز کرد؛ این سردار سلیمانی بود که با حضور خود در این مناطق و با تشکیل جبهه مقاومت کمر یزیدیان زمان را شکست دولت اسلامی عراق در آن زمان عملیات‌های تروریستی زیادی را در عراق پایه‌ریزی کرد؛ بعد از دستگیری «ابوعمر البغدادی»، ابوبکر البغدادی در سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان سرکرده این گروه تروریستی تعیین شد؛ همزمان با آغاز بحران در سوریه، عناصر گروه تروریستی دولت اسلامی عراق فعالیت‌های خود در سوریه را آغاز کردند و شاخه این گروهک در عراق با نام «جبهه النصره لاهل الشام» تشکیل شد و در نهایت در سال ۲۰۱۳ ابوبکر البغدادی در پیامی صوتی ادغام «جبهه النصره» و «دولت اسلامی در عراق» را اعلام کرد تا گروهک تروریستی داعش دولت اسلامی در عراق و شام تشکیل شود. داعشی‌های تروریست خیلی زود و در اوائل سال ۲۰۱۴ با انجام عملیات‌های تروریستی و کشتار بی‌رحمانه مردم وارد شهر فلوجه در استان الانبار عراق شدند و پس از آن نیز در شهر‌های مختلف این کشور تحرکاتی را انجام دادند. سردار سلیمانی با تشکیل محور مقاومت با نیروهایی مانند جنبش النجباء و کتائب حزب الله و همچنین حشدالشعبی در عراق و گروه هایی نظیر بسیج مردمی سوریه و اتحاد آنها با مدافعان حرم از ایران و تیپ فاطمیون و زینبیون در مقابل داعش ایستادگی کرد و در نهایت با رشادت های فراوان در حالی که به گفته بسیاری از فرماندهان نظامی داعش تا پشت دروازه های کاخ ریاست جمهوری سوریه رسیده بودند و هیچ کس فکر نمی کرد که دیگر امیدی به شکست داعش باشد؛ سردار سلیمانی به همراه مدافعان حرم ایستاد و مانع از گسترش و ظهور بیشتر داعش در منطقه غرب آسیا شد.

در واقع برنامه‌ای که آمریکا بعد از به‌وجود آوردن داعش داشت، ورود تکفیری‌ها از سوریه به سمت عراق و سپس حرکت به سوی بغداد بود تا بدین شکل با روی کار آمدن «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش)، بتواند اهداف سلطه‌طلبانه خود یعنی همان بهره برداری بیشتر از منابع نفتی منطقه را تحقق بخشد.

ولی آمریکا و کشور‌های ائتلاف هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند که فردی همچون سردار حاج قاسم سلیمانی در منطقه حضور یابد و بتواند معادلات آن‌ها را به هم بریزد؛ چون تا قبل از ورود حاج قاسم سلیمانی به صحنه مقابله با تکفیری‌ها، این افراد توانسته بودند شهر‌های سوریه و عراق را پی در پی و با کمترین مقاومت تصرف کنند و شاید به همین دلیل هم بود که دمشق و بغداد تا آستانه سقوط پیش رفتند؛ بنابراین داعش که تا پیش از محاصره «آمرلی» توانسته بود «موصل» و «تکریت» را به راحتی تصرف کند، پشت دروازه‌های این شهر زمینگیر شد و در عملیاتی مشترک که هشتم شهریور ۱۳۹۳ صورت گرفت، علی‌رغم آن که از تجارب و دانش افسران بازنشسته ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق، ازبکستان، قزاقستان، تاتارستان، پاکستان، چچن و ارتش بعث عراق استفاده می‌کردند، مجبور به عقب‌نشینی از «آمرلی» شده و دست از محاصره کامل شهر برمی‌دارد.

اهمیت حضور و تاثیر روانی‌ای که حاج قاسم سلیمانی در عقب‌نشینی داعش از منطقه اقلیم کردستان دارد را بارزانی این‌گونه عنوان کرده است: «ما بعد‌ها یک فرمانده داعش را اسیر کردیم و از او پرسیدیم چگونه شد شما که در حال فتح اربیل بودید به یک‌باره عقب نشستید؟ این اسیر داعشی به ما گفت: نفوذی‌های ما در اربیل به ما خبر دادند قاسم سلیمانی در اربیل است؛ لذا روحیه افراد ما بهم ریخت و عقب نشستیم»

با توجه به تأثیر مجاهدت‌های حاج قاسم و ناکامی آمریکا در رسیدن به اهدافی که در عراق پیش‌بینی کرده بود، آمریکایی‌ها اقدام به حذف فیزیکی و ترور شخصیتی همچون سردار حاج قاسم سلیمانی می‌کنند تا بلکه به این ترتیب بتوانند به زعم خود مانع از شکست هرچه بیشتر نقشه‌های خود در عراق شوند.

ورود یک سردار نظامی که نشان ذوالفقار(تنها نشان رهبری) از مقام معظم رهبری دریافت نموده، در صف مقدم جبهه و جنگ و مبارزه با داعش، آنهم برای کسی برای ترورش جایزه تعیین شده چیزی جزعمل به وظایف و نشان از روحیه بالای معنوی و آزادگی ایشان ندارد. با تلاش های این سردار عزیز اسلام سرانجام شر اشرار و داعش از سرزمین های اسلامی دور شد.

موارد هفت گانه عمل به وظایف تنها گوشه ای از تلاش های دینی، سیاسی، اجتماعی و… این شهید عزیز است که خود نشان از اثبات مدعای ما مبنی بر ایمان واقعی این سردار اسلام است که قطعا مصادیق بیشتری نیز دارد که از حوصله این مقال خارج است. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *