در مصاحبه با سیدعلینقی ایازی عضو هیأت علمی گروه پژوهشی قرآن و مطالعات اجتماعی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی مطرح شد؛

روزآمد بودن مباحث پژوهش برای جامعه امروز ما ضروری است.

 

سیدعلینقی ایازی در مصاحبه ای به مناسبت هفته پژوهش، به بیان تجربیات و مسائل مورد نیاز پژوهش های امروزی پرداخت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، سیدعلینقی ایازی عضو هیأت علمی گروه پژوهشی قرآن و مطالعات اجتماعی با بیان شاخص های یک پژوهشگر موفق در عرصه ی علوم اجتماعی گفت: آنچه برای جامعه امروز ما ضروری است و باید به آن توجه داشته باشیم فاکتور روزآمد بودن مباحث پژوهش است، هم در محتوا و هم در روش و هم در تکنیک هایی که به کار می گیریم و با توجه به اتفاقاتی که امروز در جامعه ی ما رخ می دهد و  در عرصه بین الملل با آن مواجه هستیم کاملاً باید روزآمد باشیم تا از جامعه فاصله نگیریم ما در روش های تحقیق باید لحظه ای عمل کنیم.

 وی در ادامه ابراز داشت: پژوهشگاه باید با برگزاری کارگاه های دانش افزایی روی مباحث روشی و تکنیکی کار کند و روش های جدیدی که ایجاد شده‌اند به کارگیری شوند زیرا اگر ما بخواهیم به صورت سنتی عمل کنیم و مانند دهه های گذشته پیش برویم نمی‌توانیم یافته های جدیدی به دست بیاوریم نگاه سازمانی نیز باید با این مقوله تنظیم شود.

سیدعلینقی ایازی همچنین به عامل مهم دغدغه مندی محققین اشاره کرد و گفت: فاکتور دیگری که ما باید به آن توجه کنیم دغدغه مندی خود پژوهشگر است به این معنی که این پژوهشگر باید با تحقیق خود زندگی کند و برای او یک دغدغه جدی باشد و آن را مورد کاوش جدی قرار دهد.

عضو هیأت علمی گروه پژوهشی قرآن و مطالعات اجتماعی  در خصوص تجربیات و خروجی هایی که در پژوهش های اخیر خود داشته‌ ابراز داشت:یکی از موضوعاتی که ما با آنها مواجه هستیم و در دفتر تبلیغات هم سالهاست تحقیقات بر اساس آن پیش می رود مسئله محوری است و اینکه جامعه ما با مسائل مختلف از جمله مساله آپارتمان نشینی و تغییر سبک زندگی مواجه هست. ما در گذشته اگر در شهرها مثلاً به شکل سنتی در منازل ویلایی زندگی می کردیم اما امروزه شکل شهرهای جدید تغییر کرده و آپارتمان نشینی شایع شده و به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد مجتمع های مسکونی و آپارتمان نشینی بسیار توسعه پیدا کرده است که در این زمینه طلاب و روحانیون هم از این قاعده مستثنی نیستند و مجتمع هایی برای آنها هم ایجاد شده .

وی افزود:  این آپارتمان نشینی مسائل و مشکلات خاص خودش را دارد و یکی از کارهایی که من انجام دادم بررسی و شناخت نظام مسائل آپارتمان نشینی بوده، زیرا باید نظام  این مسائل را بشناسیم و برای آنها برنامه ریزی نماییم.

ایازی افزود:‌ بحث دیگری که در ایام کرونا روی آن پژوهش انجام شد این بود که چگونه ما می توانیم تاب آوری اجتماعی را افزایش دهیم به دلیل وقوع کرونا در بحث مشاغل و مسکن و مسائل فرهنگی و اجتماعی مشکلاتی به وجود آمد و با توجه به اینکه بنده به صورت میان‌رشته‌ای مشغول تحقیق و پژوهش هستم تصمیم گرفتم این مقوله را از منظر دینی هم مورد واکاوی و پژوهش قرار دهم و بررسی کنم که تاب آوری اجتماعی در مسائل اینچنینی چه رهنمودها و چه توصیه هایی  دارد.

سیدعلینقی ایازی در ادامه ابراز داشت: پژوهش دیگری که با همکاری آستان قدس رضوی انجام شد در خصوص تکریم زائران بود و اینکه آستان قدس چه کارهایی میتواند انجام دهد که زائران از زیارت خود بهره بیشتری ببرند و چه محتوا و مطالبی را باید دریافت نماید تا از زیارت خود بهره بیشتری ببرد.

پژوهشگر برتر پژوهشکده اسلام تمدنی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: پژوهشگاه باید قدری از لحاظ ارتباطات و تعاملات رویکرد خود را تغییر دهد که خوشبختانه شاهد هستیم که در این جهت در حرکت است و در این زمینه باید ظرفیت شناسی خوبی صورت گیرد و در این زمینه باید از پژوهشکده اسلام تمدنی تشکر نماییم زیرا در خصوص پژوهشگران و اعضای هیئت علمی خود دست به ظرفیت شناسی زد و با توجه به این مطلب نمایشگاه را برگزار نمود. این توانایی ها را ما چگونه می توانیم به دیگران معرفی کنیم تا از این ظرفیت هم دفتر و هم شرق کشور و در سطح ملی و بین‌المللی استفاده شود پس از بیش از دو دهه همکاری با دفتر مایلم که با توجه به روز آمد بودن و مسائل متنوعی که ما در سازمان ها و موسسات و نهادها شناسایی می کنیم بتوانیم آنها را تبدیل به موردهای مطالعاتی نماییم و مطالعات میان رشته خود را ادامه دهم و کارهای پیمایشی انجام دهم تا حاصل و خروجی های آن منجر به یافته هایی برای به زیستن و  زندگی بهتر اجتماعی همه ما بشود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *