لزوم توجه هر چه بیشتر به دسترس پذیری و کتابخانه دیجیتالی و دیجیتال سازی منابع پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی


رئیس کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی دسترس پذیری فعالیت های پژوهشی و کتابخانه دیجیتالی و توجه به دیجیتال سازی را مورد تأکید قرار داد.

دکتر سیدمهدی طاهری رئیس کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی در بازدید از نخستین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی قم و شعب در مشهد گفت: در حال حاضر فعالیت های پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بسیار گسترده است. لیکن ضعف هایی در این فعالیت ها مشاهده می شود. یکی بحث دسترس پذیری فعالیت های پژوهشی است و اینکه اختلاف محسوسی وجود دارد با حجم منابع تا خدماتی که ارائه می شود. ارتباط بین واحدها و پژوهشکده های پژوهشگاه کمرنگ است.

رئیس کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی ضعف دیگر فعالیت های دفتر را کمرنگ شدن فعالیت های کتابخانه دیجیتالی دفتر دانست.

وی ادامه داد: رعایت قالب ها و ساختارها و برون دادهایی که باید در قالب آنها ارائه شوند نیز ضعف موجود دیگری است که می توان به آن اشاره نمود. به طور مثال مبحث شناسی های مختلفی در اینجا وجود دارد اما بحث های کتاب شناسی و غیره که مرتب در حال به روز شدن هستند، هنوز در قالب های فیزیکی در حال انتشار هستند و به این تحول دیجیتالی کمتر توجه شده است. به همین دلیل نمی توانند در فضای گسترده ای منتشر شوند.

طاهری در پایان افزود: باید توجه داشت که بعد از تولید، برنامه ای منسجم ایجاد شود تا بتوان این فعالیت ها را به طور گسترده ترویج نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *