در خانه کتاب تهران صورت پذیرفت: 

مراسم رونمایی از کتاب «در سایه پیامبر(ص)»

✍️سیدعلیرضا واسعی، هیأت علمی پژوهشگاه‌علوم و فرهنگ‌اسلامی که اولین مقاله کتاب فوق، با عنوان فلسفه سیره‌پژوهی در جهان‌معاصر از اوست، در باره مشکلات سیره‌پژوهی به سخنرانی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی،مراسم رونمایی از کتاب «در سایه پیامبر(ص)» در خانه کتاب تهران، باحضور برخی از نویسندگان کتاب و نیز تنی چند از فرهیختگان برگزار گردید.

واسعی در نگاهی به مشکلات سیره پژوهی گفت: در مطالعات سیره‌ای سه پارادوکس پایه‌ای وجود دارد که بهره‌گیری از آن را بسیار تخصصی و نیازمند کاوش و کنکاش‌ جدی می‌سازد.

وی آن سه مشکل را با عنوان پارادوکس «بود و بود»، یعنی تناقض‌گون‌هایی که در اساس سیره نبوی یا سیره ایشان با دیگر پیشوایان وجود دارد، دیگر تناقض «بود و نمود» یا تناقض‌هایی که در انعکاس سیره توسط راویان و گزارشگران دیده می‌شود. سه دیگر، تناقض«بود و خلود» است؛ یعنی ناسازگاریهای سیره با نیازهای مسلمان امروزی است که با داعیه پیروی از سنت نبوی پیش می‌رود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه به پاره‌ای از راهکارهای برون‌رفت از تناقض‌ها پرداخت تا امکان بهره گیری از سیره، معقول و روشمند گردد.

واسعی تاکید کرد: شهید مطهری در این عرصه مطالب درخوری و گره گشایی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *