در همایش دانشگاه و تمدن ارائه شد؛ 

مقاله رویکرد تمدنی به مثابه چارچوب نظری آموزش عالی

مقاله رویکرد تمدنی به مثابه چارچوب نظری آموزش عالی نوشته سیدعلیرضا واسعی در همایش دانشگاه و تمدن ارائه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، سیدعلیرضا واسعی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ارائه مقاله«رویکرد تمدنی به مثابه چارچوب نظری آموزش عالی»،پس از تعریفی از تمدن، رویکرد و چارچوب، آموزش عالی را برآمده از زیست تمدنی و نیز تاثیرگذار گذار بر آن ذکر کرد و گفت: تمدن دو بخش دارد ابزاری و حقیقی، این بخش حقیقی است که موجب پیشرفت و شکوفایی یا رسیدن به تمدن‌ابزاری می‌شود.

وی در ادامه گفت: وظیفه اموزش عالی، صرفا بیان مفاهیم، تعلیم فنون یا انتقال تجربه نیست، بلکه ساختن انسان سازگار و مسئول، از مأموریت‌های آن است، البته زمانی می‌تواند به آن دست یابد که با رویکرد تمدنی پیش برود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: انجام وظیفه تمدنی، با وجود امنیت، آزادی ، نظم و فرصت‌ برابر امکان‌پذیر است و وجود فضاهای هم‌اندیشی، بها دادن به یافته‌های علمی، تکریم انسان و احترام به او، و نیز توسعه گفتگو راهکارهای تحقق آن است.

واسعی در ادامه گفت: احترام به دیگری، صرفا کاربست ادب‌اخلاقی نیست، بلکه این رعایت آداب حقوقی است که آن را معنا می‌کند، یعنی دیگری را با همه داشته‌هایش پذیرفتن.

وی‌ در پایان گفتگو را مهم‌ترین عنصر زیست تمدنی دانست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *