در مصاحبه با دکتر محمد باغستانی مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی مطرح شد:

با مشورت، آموزش و پرسش از نخبگان کشوری، می توان به کسانی رأی داد که دیدگاه های آنها می تواند به ثبات اجتماعی و پیشرفت ایران در شرایط بحرانی جدید کمک کند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر محمد باغستانی مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی، به تبیین اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ و راهکارها، عوامل مشارکت حداکثری مردم پرداخت.

وی در خصوص اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ گفت: بحران هایی در کشور وجود دارد که بخشی از آن مربوط به عیب های مدیریت داخلی و بخشی از آن مربوط به تحمیل های بیرون از کشور است و این بحران ها، فضای ناامیدی را در کشور رقم زده است و احیای امید با انتخابات می تواند به کشور جان دوباره ای ببخشید و اجازه ندهد که این بیماری سخت تر شود. در عین حالی که زمان گذشته است و شاید بسیاری از مردم تصمیم خود را گرفته باشند، اما در جامعه ایران خیلی اتفاق افتاده که مردم در دقایق آخر تصمیم شان تغییر کرده است. این است که می شود در این باب صحبت هایی انجام داد. در این شرایط برگزاری انتخابات اگر بتواند دولت و رئیس جمهوری را که دارای یک پشتوانه قابل قبول اجتماعی است به عرصه بیاورد، فضای امیدوارانه ای را در کشور آغاز می کند.

دکتر باغستانی در پاسخ به این پرسش که با وجود تمام مشکلات اقتصادی و … چرا مردم باید در انتخابات مشارکت داشته باشند، گفت: انسان با امید زنده است، درست است که شرایط بسیار ناگوار است. اگر احتمال این وجود داشته باشد که کسانی بیایند که بتوانند با طرح های جدید کشور را از این بحران خارج کنند و بتوانند امید را دوباره به جامعه برگردانند، ولو درصد این احتمال هم کم باشد اما همین ضرورت نیاز به امید در جامعه ما را امیدوار می کند که با وجود تمام این شرایط باز هم در انتخابات شرکت کنیم.

وی افزود: به خاطر داشته باشیم که اصلاحات اجتماعی زمان بر است و با انقلاب بسیاری از اصلاحات انجام نمی شود، بلکه با گذشت زمان، برنامه ریزی و مدیریت مخصوص خود، اصلاحات باید به تدریج شکل گیرد و از نقاط ریشه ای تر آغاز گردد. باید توجه داشت که نقطه های جدیدی از امید شروع می شود و لذا با وجود همه این شرایط بد مانند این است که خانه ای آتش گرفته و ما از خاموش شدن آتش ناامید شده باشیم. این بدین معنی نیست که ما خود هیزم های جدیدی بیاوریم و در این آتش بیندازیم. می توانیم در همان حد که ظرف های آب در اختیار داریم به خاموش کردن آب کمک کنیم و در انتخابات شرکت کنیم.

مدیرگروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: اکنون کشور، آرام آرام از شرایط کرونا خارج می شود و امیدواریم بتوانیم از شرایط تحریم های بسیار شکننده خارج شود و همچنین کشوری داریم که  در چندسال اخیر به شدت تحت تأثیر تحریم های خارجی دچار تورم و بحران های ناشی از آن در بخش های مختلف اجتماعی و اقتصادی شده است.

دکتر باغستانی عواملی که باعث مشارکت بالا یا پایین مردم در انتخابات می شود را این گونه توصیف نمود: طبیعتاً انتخابات باید بتواند سلایق گوناگون را کنار هم قرار دهد و این مربوط به نهادهای تصمیم گیرنده است که بتوانند با تأیید صلاحیت نمایندگانی از طیف های مختلف انگیزه مشارکت را در جامعه به وجود بیاورند. از این بابت کاری که در شورای نگهبان اتفاق افتاد شاید نتوانسته انگیزه را ایجاد کند، گروه های مختلفی هستند که نماینده ای در بین کاندیداهای تایید صلاحیت شده نمی بینند و این می تواند در حال حاضر عامل پایین بودن مشارکت باشد نه عامل بالا بودن.

وی افزود: کار از مرحله تایید صلاحیت گذشته است و کاندیداهایی هستند که هر کدام سعی می کنند برنامه ای را ارئه دهند و برای این برنامه ها مشاوره ها و مطالعاتی داشته اند و من توصیه می کنم که مردم در پای مناظره ها بنشینند و از دیگرانی که نخبه هستند بپرسند و با کمک مشاوران، آن برنامه هایی که به واقعیت اجتماعی ما نزدیک تر است و امکان اجرایی آن ها بیشتر است، انتخاب کنند و رای خود را به صندوق بیاندازند.

دکتر باغستانی درباره راهکارهای حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: بی طرفی برگزارکنندگان انتخابات حتماً در میان گروه ها نقش انگیزشی زیادی دارد، حضور نمایندگان افکار مختلف در چارچوب قانون اساسی، صداقتی که کاندیداها از خود نشان می دهند و برنامه های اجرایی آن ها و سیستم تبلیغاتی که صدا و سیما با بی طرفی کاملا آشکار می تواند داشته باشد، حضور حداکثری را رقم می زند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به ضرورت حضور حداکثری در انتخابات تاکید کرد و افزود: هر چه انتخابات و دولتی با اکثریت مردم شکل بگیرد به مشروعیت خود نظام بیشتر کمک می کند و دولت برآمده از آن انتخابات قدرت اجرایی بیشتری در کشور خواهد داشت. اما همه ما می دانیم که تنها این نیست و عوامل مخل فراوان هستند که اجازه حضور حداکثری در کشور را ندادند و نگاه کلی به مصالح کشور وجود ندارد و بعضی از دیدگاه ها معتقدند که اگر خیلی از مردم هم شرکت نکردند اهمیتی ندارد. که این پدیده در باب مسئله جمهوریت نظام خطرناک است.

وی در پایان افزود: به عنوان یک ایرانی مسلمان اگر بتوانیم کاری برای بازگردانی آرامش به جامعه انجام دهیم که امید به کار و برنامه های تازه در جامعه رشد کند، با این انگیزه می توان در انتخابات شرکت کرد و با مشورت، آموزش و پرسش از نخبگان کشوری، به کسانی رأی داد که دیدگاه های آنها بیشتر می تواند به ثبات اجتماعی و پیشرفت ایران در شرایط بحرانی جدید کمک کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *