به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار گردید؛

نشست علمی «انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و دست‌آوردهای ما»

حجت الاسلام سیدعلی طالقانی: مهم‌ترین دست‌آوردِ انقلاب اسلامی، نظام سیاسیِ جمهوریِ اسلامی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست علمی «انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و دست‌آوردهای ما» با ارائه حجت الاسلام سید علی طالقانی و دبیری علمی علی ابوترابی برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی ابوترابی با اشاره به نگاه پیامبرگونه امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف که اعجاز بزرگ قرن را رقم زدند گفت: بزرگترین دست‌آورد انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی است که باید با جان و دل از آن با شایستگی پاسداری و محاظت کرد.

ابوترابی گفت: ایران دست‌آوردهای بسیار فراوان داشته است؛ این دست‌آوردها در حوزه های جهانی، معنویت و اخلاق، دین، فرهنگ، سیاست، اقتصاد، مسائل اجتماعی و نظامی به خوبی دیده شده است که انقلاب اسلامی را متمایز ساخته است و باید آن را نگهبان بود و مهم‌تر هم آسیب‌شناسی و اتخاذ راهکارهای مناسب و موثر جهت رشد و شکوفایی آنها که وظیفه همه اقشار جامعه خصوصا نخبگان است.

در  ادامه، حجت الاسلام طالقانی با گرامی داشت دهه فجر انقلاب اسلامی با اشاره به آیه ۱۱ سوره رعد که خداوند می‌فرماید: انّ اللّه لایغیّر ما بقوم حتی یغیّروا ما بانفسهم (خداوند وضعیتِ هیچ قومی را تغییر نمى‌دهد تا آنکه آنان خود وضعِ خود را تغییر دهند) گفت:  انقلاب اسلامی امتداد جنبش‌های بزرگ و ناکام قبلی در صدواندی سال گذشته، به‌ویژه جنبش مشروطه، بوده است.

وی افزود: از اهداف اصلیِ جنبشِ مشروطه تقویت قوای نظامی، بیرون‌راندنِ قدرت‌های جهانی همچون انگلیس و روسیه از کشور، حفظ تمامیت ارضی و پیشگیری از تجربه‌های تلخی هم‌چون جداشدنِ بخش‌های بزرگی از خاکِ کشور، تقویتِ اقتصاد ملّی در برابر وابستگی به بیگانگان و ایجاد دولتِ مقتدرِ مرکزی بود؛ و تمام این اهداف پس از انقلاب اسلامی محقق شده و این از دست‌آوردهای بزرگ ملّی ایرانیان است.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: مهم‌ترین دست‌آوردِ انقلاب اسلامی، نظام سیاسیِ جمهوریِ اسلامی است. جمهوری اسلامی نه تنها توانست به اهدافِ دیرین و مشترکِ گرایش‌هایِ مختلف در جنبشِ مشروطه لباسِ واقعیت بپوشاند، بلکه توانست مهم‌ترین هدف بزرگِ نیروهای مذهبی در جنبشِ مشروطه را به‌نحوی تحقق بخشد. به گفتۀ او، از اهدافِ اصلیِ نیروهایِ مذهبی در جنبشِ مشروطه، پیوند دین و دنیا و به تعبیر دیگر تعریفِ نقش مؤثرِ دین در دنیای معاصر به‌ویژه در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی بود. این هدف تا پیش از انقلاب اسلامی پاسخی عملی دریافت نکرده بود؛ ولی با پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوریِ اسلامی توانست پاسخی عملی به این مسئله دهد.

حجت الاسلام طالقانی افزود: جمهوریِ اسلامی بزرگ‌ترین دست‌آوردِ ایرانیان پس از سال‌ها تلاش و مجاهده، از جنبشِ مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی، بوده و توانسته است ما را به اهدافی که از عصر مشروطه دنبال می‌کردیم برساند.

وی تأکید کرد: این دست‌آورد بزرگ همچون دیگر دست‌آوردهای بشری نیازمند مراقبت و محافظت است و در صورتِ بی‌توجهی، احتمالِ از دست‌رفتنِ آن اندک نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *