اطلاعات

_
  • ارائه دهنده :دکتر محمد باغستانی مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی
  • دبیر علمی: مجتبی فانی رئیس اداره امور پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی
  • زمان: ۱۴۰۰/۰۸/۰۱ساعت ۸ تا ۱۰مجری: پژوهشکده اسلام تمدنی

دریافت محتوا

_
  • دانلود فایل صوتی حجم فایل ۳۰۰ مگا بایت
  • دانلود فایل تصویریفعال نیست
  • سایر موارددریافت اسلاید و ..

تصاویر

_
image

معرفی برنامه

_

نشست علمی با موضوع «رابطه تقریب و تمدن در عصر شکوفایی تمدن اسلامی» با ارائه دکتر محمد باغستانی مدیر گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی و حضور دبیر علمی: دکتر عباسعلی نصرآبادی رئیس اداره کل پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در تاریخ شنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۰ ساعت ۸در اتاق جلسات پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار گردید.

متن چکیده

_

به مناسبت هفته وحدت اسلامی عنوان شد:

تقریب و تمدن در عصر شکوفایی تمدن اسلامی

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، به مناسبت هفته وحدت اسلامی، نشست تخصصی «رابطه تقریب و تمدن در عصرشکوفایی تمدن اسلامی» در تاریخ ۱ آبان ماه ۱۴۰۰ به همت اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی با ارائه دکتر محمد باغستانی استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حضور دکتر عباسعلی نصرآبادی، رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به عنوان دبیر علمی آغاز شد.

دکتر باغستانی درخصوص رابطه تقریب و تمدن در عصرشکوفایی تمدن اسلامی گفت: دو پدیده تقریب  و تمدن چه در  دوره شهرت داشتن به نام معروف کنونی خود و چه پیش  از آن، ارتباطی وثیق با یکدیگر داشته و بر هم تأثیر گذاشته و با هم جامعه متمدن اسلامی سده های چهارم وپنجم در جهان اسلام را ساخته و به اوج شکوفایی رسانده اند.

وی افزود: تحول های واقعی جهان اسلام در ساحت عمل و نظر همزمان بدون  تحقق پدیده تقریب در عرصه های فکری و عملی، از سوی گروه های مهم و تأثیر گذار  اجتماعی  به خلق یک تمدن منجر نمی شده است.

مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی گفت: گام های مهمی چون پیدایش رقابت های نو سیاسی و نظامی پدیده های انسجام اجتماعی و رقابت سالم را تحقق بخشیده و تقریب را به ارمغان آورده و امکان شکوفایی تمدنی جهان اسلام را در دوسده سوم و چهارم محقق ساخته است.

استادیار پزوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان افزود: پذیرش  دیگری (فرد، گروه و جامعه) به عنوان یک واقعیت مهم، بنیان اصلی دو پدیده تقریب  و تمدن است، و با توجه به وابستگی  تمدن ها به وجود جامعه ی  مرکب  از  افراد و گروه های مختلف و وابستگی  تحقق جامعه به  پذیرش عناصر انسانی  آن توسط  یکدیگر، بدون تحقق پدیده ی  تقریب ، امکان تحقق تمدن وشکوفایی آن درجهان اسلام ممکن نبوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *