به همت اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید؛

نشست علمی گام های تمدن اسلامی در مکتب شهید سلیمانی

نشست علمی گام های تمدن اسلامی در مکتب شهید سلیمانی با ارائه سید ابوالفضل طباطبایی و با دبیر علمی علی ابوترابی برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست علمی گام های تمدن اسلامی در مکتب شهید سلیمانی با ارائه سید ابوالفضل طباطبایی نماینده پیشین مقام معظم رهبری در کشور سوریه با دبیری علمی علی ابوترابی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست، علی ابوترابی گفت: امسال مردم انقلابی ما چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را جشن می گیرند و در شرایطی که تمامی دشمنان بیرونی و درونی انقلاب می خواهند حرکت انقلاب اسلامی را تضعیف کنند ملت ایران ان شالله در یوم الله ۲۲ بهمن مانند هر ساله بر تمامی نقشه های شوم دشمنان انقلاب خط بطلان خواهند کشید.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران طلیعه شکل گیری جریان مقاومت به رهبری امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف بود و در طول چند دهه عمر جمهوری اسلامی همواره بخشی از تلاش خود را با بهترین نیروهای عملیاتی خود در جهت جریان مقاومت در کشورهای مختلف از جمله لبنان، عراق، سوریه و فلسطین به کار برده است. شهید سلیمانی به عنوان الگویی متعالی از یک شخصیت تاثیر گذار دارای ویزگی های برجسته ای همسو با ارکان شکل گیری تمدن نوین اسلامی می باشد.


دبیر علمی این نشست گفت: حال با این سوال که مهمترین مولفه های مکتب شهید سلیمانی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی کدامند؟ اخلاص به عنوان مهم ترین ویژگی در کنار وحدت گرایی، و حفظ منافع ملی به عنوان سه مولفه اصلی این مکتب است. مقام معظم رهبری شکل تمدن نوین اسلامی را ۴ مرحله ی انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی و جامعه اسلامی عنوان نمود.
ابوترابی ادامه داد: رسیدن به تمدن نوین اسلامی هدف غایی نظام اسلامی است. به طوری که همه راهبردها و برنامه های نظام در جهت پیشبرد جامعه اسلامی بدین سمت و سو رفته است. این مسئله را مقام معظم رهبری به طور دقیق اشاره فرمود که هدف های انقلاب ما پیشرفت کشور، اقتدار کشور، تشکیل جامعه اسلامی و در نهایت رسیدن به تمدن نوین اسلامی و تمدن بزرگ اسلامی است. و تلاش و جدیت ما در برگزاری این گونه نشست ها در حال و آینده و تبیین جریان مقاومت و مکتب شهید سلیمانی برای نسل جوان بسیار ضرورت دارد تا بخشی از شبهاتی که حتی شاید برای برخی از نیروهای جبهه خودی نیز وجود د دارد ان شاالله برطرف شود.
در ادامه طباطبایی گفت: مکتب شهید سلیمانی یعنی به نمایش گذاشتن سیره و نماد یکی از الگو های مکتب اسلام در عصر معاصر. مکتب شهید سلیمانی یعنی آشنایی با مدرسه سیره، سیره رفتاری و فکری شهید سلیمانی. مکتب شهید سلیمانی معرفی الگویی از الگوهای مکتب اسلام ناب محمدی است. لذا همه این مکاتب در ذیل مکتب اسلام تعریف می شود و ان شالله بتوانیم درس بگیریم. تمدن اسلامی با عنوان نوین اسلامی، بالاترین نقطه در سلسله جبال ارزش های اسلامی و انسانی است.
وی افزود: سلسله جبالی از ارزش ها وجود دارد که وقتی نگاه می کنیم بسیار طویل و عریض است، ارتفاع هم دارد که از نظر زمانی هزارو چهارصد و اندی سال ارتفاع این سلسله جبال ارزش های اسلامی انسانی است. این سلسله جبال بالاترین نقطه اش یعنی قله ارزش ها، تمدن نوین اسلامی است. این سلسله جبال باید تا قله در میان ارزش ها خود نمایی کند. تصور یک قله بدون تصور سلسله جبال میسر نیست و بی معناست. گام های عقیدتی، اخلاقی، فقهی، سیاسی و اجتماعی، گام هایی برای رسیدن به این سلسله جبال است.
استاد خارج فقه و اصول گفت: ما باید در این جهت سه گام عملی برداریم. فهم درست و صحیح از بعد نظری اسلام،  آموزش، پرورش و تربیت تدریجی و گام به گام جامعه و ایجاد کردن و احیا کردن راهکارها .
طباطبایی افزود: اما نکته اصلی این است در گام های تمدن اسلامی باید سلسله جبال را ساخت تا قله نمایش پیدا کند. ابتدا باید قله را تعریف نمود. قله واقعی تحقق عینی و خارجی و اسلام ناب محمدی صلوات الله است.  در مرحله اجرا باید سلسله جبال را برای ساختن جامعه تمدنی شروع کرد.
در ادامه وی در تعریف تمدن گفت: تعریف قله همان تعاریفی است که مقام معظم رهبری از تمدن اسلامی فرمود: تمدن یعنی حرکت یک ملت به سوی تکامل، یعنی حرکت به کمال حقیقی و باطنی، یعنی حرکت یک ملت برای رسیدن به قدرت علمی، یعنی حرکت یک ملت در مسیر پیشرفت همه جانبه، یعنی حرکت جمعی و پیوسته یک ملت برای تاثیر گذاری بر دیگران، یعنی الگو شدن یک ملت و تمدن یعنی حرکت یک ملت برای رسیدن به خدا. در نگاه مقام معظم رهبری تمدن اسلامی یکی از ارکان و اهداف اصلی انقلاب اسلامی است. پس گام های تمدن اسلامی، یکی از گام های اساسی آن خود انقلاب اسلامی ایران در جهات گوناگون است.

وی خاطرنشان کرد: این هفت تعریف مقام معظم رهبری را که همه آن ها فلش هایی بود برای رسیدن به آن قله، قله علمی، قله کمال معنوی، قله کمال ظاهری، قله الگو شدن همه این ها فلش ها و نشان هایی است برای اشاره به آن قله. اگر بخواهیم با توجه به قرآن و روایات آن قله را به عینه تشخیص بدهیم ، راهنما پیدا کنیم و همه برنامه هایمان را به سوی آن نزدیک کنیم و بدانیم حاج قاسم چقدر در این بحث گام های موثر داشته است، باید بگوییم قله تمدن اسلامی همان ظهور امام عصر عجل الله تعالی علیه است دولت مهدوی حکومت مهدوی جامعه مهدوی این مدینه فاضله که به ما وعده داده شده است همان قله تمدن اسلامی است؛ که همان قله ظهور است. تمام انبیا یکصد بسیت و چهار هزار پیغمبر، دوازده امام آخرین شان حضرت ولی عصر علیهم السلام هدایت گری کرده اند و همه این ها بشارت دادند به آمدن یک شخصی و تشکیل یک حکومتی یک دولت که اوج این حرکت ها در آن جا تحقق پیدا می کند.
نماینده پیشین مقام معظم رهبری در کشور سوریه با اشاره به این که قله تمدن اسلامی ظهور و حکومت حضرت مهدی سلام الله علیه است گفت: درباره ظهور دو گام می توان برداشت گام اول علامت شناسی علائم الظهور که دست ما نیست که خدا باید در عالم بگذارد و می گذارد و تشخیص می دهیم. اما تکلیف جامعه در رسیدن به تمدن اسلامی که قله اش ظهور است شرایط ظهور است. شرایط ظهور که در مسیر تمدن اسلامی است و برداشتن گام ها به سوی تمدن اسلامی که فراهم کردن شرایط ظهور است. گام برداشتن در مسیر ظهور وجود مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجهم الشریف است
طباطبایی در پایان افزود: شهید سلیمانی فرد تربیت یافته در انقلاب اسلامی بود. او مرد الهی بود که دو گام مهم را برداشت اول گام اخلاص و دوم ترویج ظلم ستیزی و استکبار ستیزی است که حاج قاسم در میدان عمل پیاده کرد و همین تلاش در ظلم ستیزی اوست که می توان گفت حاج قاسم سلیمانی بنیانگذار تقویت نهضت ظلم ستیزی از ایران تا فلسطین است. رهبر حماس سه بارگفت: شهید قدس یعنی شهید تمدن اسلامی. شهید قدس یعنی برداشتن گام های عینی و عملی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی، البته باید گفت اصل ظلم ستیزی مختص اسلام است احیای آن هم توسط امامین انقلاب بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *