به همت مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد  با همکاری حوزه علمیه خراسان و پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار گردید:

نشست نوآوری های علامه مصباح یزدی در حوزه معرفت شناسی

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست نوآوری های علامه مصباح یزدی در حوزه معرفت شناسی، با حضور دکتر جهانگیر مسعودی عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، به همت مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد  با همکاری حوزه علمیه خراسان و پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در ابتدای این نشست گفت: موضوع بحث در این نشست، جنبه هایی است که می توان به عنوان نوآوری های استاد مصباح یزدی در حوزه معرفت شناسی(Epistemology) در نظر گرفت. این بحث را در دو محور پی خواهیم گرفت؛ نخست از نقش ویژه ایشان در پیشگامی برای ورود در مباحث معرفت شناسی مدرن سخن خواهیم گفت که تقریبا نقش کم نظیری است.  و بر آن اساس می توان وی را یک فیلسوف موج دومی و مدرن مسلمان نامید.

مسعودی افزود: اکثریت فیلسوفان مسلمان تا دوره معاصر، رویکردی موج اولی در باره معرفت داشته اند اما استاد مصباح و شهید مطهری و شهید صدر، جزو پیشگامان ورود به موج دوم فلسفه و هماوردی با فیلسوفان انتقادی و تحلیلی جدیدند. آنان کسانی هستند که در عبور فلسفه اسلامی از موج اول به موج دوم ، دست کم در محافل ایرانی یا شیعی، نقش بنیادین بر عهده داشته اند و می توان آنها را فیلسوفان مدرن مسلمان نام نهاد. البته مدرن نه بمعنای غربی شدن، بلکه بمعنای هماوردی با مسایل و معماهای اصلی در معرفت شناسی مدرن است.

وی ادامه داد: در محور دوم به راه حل نوآورانه ایشان در باره یکی از معماهای جدید معرفت شناسی، و از نظر برخی، مهمترین معمای معرفت شناسی، اشاره کنم. یکی از معماهای معرفت شناسی مدرن، مساله معیار- The problem of the Criterion – است، که در فلسفه اسلامی با نام مساله ارزش شناخت ها مشخص می شود.

مسعودی در پایان گفت: ادعای ما در محور دوم این است که راهبرد استاد مصباح در حل این معما، کاملا یک راهبرد خلاقانه و قابل مقایسه با راهبرد سوبژکتیویستی دکارت و کانت است، منتهی ایشان به نحو دیگری از سوژه و امکانات سوژه استعلایی در حل این معما استفاده می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *