هدف از برگزاری نشست تخصصی کتابخانه‌های دیجیتال اسلامی شرق کشور، توسعه همکاری ها و بررسی چشم انداز آینده است.


مدیر کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی پس از برگزاری نشست تخصصی کتابخانه‌های دیجیتال اسلامی در گفتگو با واحد اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، اهداف و دست آوردهای این نشست را تبیین نمود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، وحید شریفی گفت اهمیت مراکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های دیجیتالی و استفاده از پایگاه‌های اطلاعات دیجیتالی به‌ویژه در کشورهای در حال رشد که چالش‌های مرحله گذار از کتابخانه سنتی به کتابخانه دیجیتالی را تا حد زیاد پشت سر گذاشته‌اند بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

در این میان ظهور کتابخانه‌های دیجیتالی نه ‌تنها باعث تحولی بنیادین در ساختار کتابخانه‌ها شد بلکه چالش و فرصت‌های فراوانی را نیز پیش روی مراکز علمی قرار داد و آن‌ها را با وظایف و نقشه‌های جدید روبرو ساخت.

وی افزود: از سوی دیگر پروژه های کتابخانه‌های دیجیتالی چالشهای فراوانی را در عرصه های مختلف چون نوع منابع (محموعه سازی)، تجهیزات دیجیتال سازی، نیروی انسانی، حفاظت و نگهداری منابع و مدیریت به دنبال دارد.

لیکن اگر کتابخانه دیجیتال همسوی بخصوص در حوزه علوم اسلامی و انسانی با رعایت خط مشی و اهداف سازمان مادر راهکارهای همکاری و تبادل دانش و اطلاعات را شناسایی و اجرای نمایند، منافع زیادی را برای سازمان، کاربران و در نهایت جامعه علمی به دنبال خواهد داشت.

شریفی گفت؛ خرسندیم که نشست تخصصی کتابخانه‌های دیجیتال اسلامی شرق کشور با هدف توسعه همکاری ها و بررسی چشم انداز آینده با حضور نخبگان دانشگاهی و حوزوی مرتبط در محل کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید.

در این نشست دکتر سید مهدی طاهری رئیس مرکز اطلاع رسانی دانشگاه علامه طباطبایی نکات ارزشمندی راجع‌به پیشینه این نوع همگرایی ها در کشور و همچنین نمونه های مشابه خارجی بیان نموده و راهکارهای عملیاتی را پیش روی کتابخانه‌های دیجیتال اسلامی گذاشتند.

مدیر کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: میهمان ویژه این نشست، دکتر رحمت‌الله فتاحی استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی بودند که با رهنمود های تخصصی خود بر غنای این نشست علمی افزودند، ایشان استفاده از ظرفیت شاخه خراسان انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران برای توسعه همکاری کتابخانه‌ها تاکید کردند.

وی یاد آور شد؛ حضور مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی مشهد مقدس، کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، امیر المومنین(ع)، قلم، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و سایر کتابخانه‌های تخصصی حوزوی و دانشگاهی در این نشست و ایجاد توافق اولیه برای تشکیل کمیته مشترک همکاری از دستاورد های مهم این نشست بود.

فایل صوتی نشست تخصصی کتابخانه های دیجیتال اسلامی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *