برای اولین بار معرفی آثار دیجیتالی پژوهشگاه در خراسان رضوی صورت پذیرفت. وحید شریفی(کارشناس اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی) در گفتگویی با واحد فناوری اطلاعات پژوهشکده اظهار داشت: همزمان با برگزاری نمایشگاه پژوهش و فناوری در نمایشگاه بین المللی مشهد، نرم افزار کتابخوان  پژوهان با همکاری واحد فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عرضه شد.

 

photo_2016-12-05_08-35-34

 

نرم افزار پژوهان چیست؟

پروژه پژوهان قالبی برای تولید و ارائه آثار "پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم" و همچنین سایر دیتاهای علوم انسانی و اسلامی است.

این پروژه در سه بخش "نرم افزار مدیریت و ساخت منابع دیجیتال پژوهان به عنوان کتاب‏ساز"، "کتابخانه دیجیتال پژوهان (نسخه ویندوز)" و "کتابخوان همراه پژوهان (نسخه اندروید ویژه دستگاه های همراه)" طراحی و پیاده سازی شده است.

"نرم افزار مدیریت و ساخت منابع دیجیتال پژوهان" نرم‌افزاری جامع است که امکان تولید هر کتاب و یا مجموعه ای از کتب را در سریع ترین وقت ممکن و به شکلی منسجم در قالب نرم‏افزار مستقل فراهم می سازد و این امکان را برای پژوهشگاه و پژوهشکده ها و مراکز فراهم می نماید تا آثار و منشورات را در قالب دیجیتال عرضه نمایند.

"پژوهان"و نرم‏ افزارهای تولید شده توسط آن از ابزارها و قابلیت های متعدد پژوهشی برای پژوهشگران برخوردار بوده که از مهمترین قابلیت های این نرم افزار می توان به نشر و عرضه محتوا در قالب نرم‏افزارهای مختلف، امکان ایجاد و مدیریت کتابخانه شخصی برای پژوهشگران، امکان دسته بندی موضوعی بر کتب و مطالب، امکانات پژوهشی از قبیل فیش نگاری، نمایه زنی و…، امکان یادداشت برداری، یادداشت گذاری، ذخیره تمام یا بخشی از محتوا، چاپ و…. ، امکان کلیدواژه ها و نمایه ها بمنظور تسهیل در پژوهش، پژوهش های متنوع درمتون نرم افزار، جستجوی ساده و پیشرفته، عدم وابستگی به برنامه دیگر مانند فریم ورکها، عدم نیازمندی به نصب و قابل حمل بودن نرم‏ افزار، به روز رسانی و دانلود کتب بصورت آنلاین از طریق نرم‏افزار، وجود متن قرآن و ترجمه آن بصورت پیش فرض در نرم افزار اشاره کرد.

 

photo_2016-12-05_08-36-05

 

کتابخوان همراه پژوهان

"کتابخوان همراه پژوهان"، سامانه پژوهشی تولید و توزیع کتاب الکترونیک است که با رعایت قانون کپی رایت پیاده سازی شده و در پی آن است که ضمن فراهم آوردن دسترسی سریع و آسان به کتابها و مجلات، دایره مخاطبان محتوای وزین تولیدی را نیز گسترش دهد.

این نرم افزار در واقع نسخه اندروید نرم افزار پژوهان بوده و قابلیت نصب بر روی دستگاه های اندروید (موبایل و تبلت) را دارد و هدف از طراحی آن، ارائه اطلاعات کتاب های موجود پژوهشگاه به کاربران است به طوری که ارائه محتوا مستقل از بستر سخت افزاری و نرم افزاری است. کتابخوان پژوهان، ضمن تسهیل در امر مطالعه کتاب، از ابزارها و قابلیت های متعدد پژوهشی برای پژوهشگران برخوردار می باشد.

از مهمترین قابلیت های این نرم افزار می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

– بروزرسانی نرم افزار و افزودن کتاب به کتابخانه شخصی از طریق اتصال به اینترنت
– ایجاد و مدیریت کتابخانه شخصی
– نمایش تمام صفحه کتاب ها در دستگاه همراه که با کلیک بر روی صفحه امکانات نمایشی و پژوهشی نمایش داده می شود
– دسته بندی موضوعی کتب و مطالب
– جستجو در عناوین و متون
– تاریخچه مطالعه
– علاقمندی ها
– امکان انتخاب و کپی و اشتراک گذاری بخشی از متن
– اشتراک گذاری تمامی صفحه یا بخشی از متن
– امکان یادداشت گذاری بر متون
– امکان هایلایت بخشی از متن
– پیمایش آسان و با افکت و با قدرت تاچ بالا در صفحات
– دسترسی به مشخصات کتاب
– بخش تنظیمات (تنظیم ویژگی های نمایش متن، تنظیمات نوع و اندازه قلم و فونت، تعیین فاصله بین خطوط، تنظیمات مطالعه نمایش روز و شب)

برای اطلاعات بیشتر به وب سایت پژوهان با آدرس pajoohan.isca.ac.ir مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *