دکتر محمد مسعود سعیدى، عضو هیئت علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشکده اسلام تمدنی در گفتگو با قدس مطرح کرد:

نیازمند بازتعریف نقش زنان و مردان در خانواده هستیم.

دکتر محمد مسعود سعیدی، با بیان اینکه براى برقرارى تعادل بین وظایف مادرى، همسرى، شغل و کار بیرون از منزل بانوان باید توجه داشته باشیم که راهکارهاى ما همسو و موافق با فرهنگ موجود و سبک زندگى افراد مختلف در جامعه ما باشد، می گوید: این راهکارها باید براى همه مردم عملى باشد و دیگر اینکه بر خلاف آموزه هاى دینى نباشد.

این استاد دانشگاه، تغییر نگرشى که «فردگرایى» را به عنوان یکى از شاخص هاى دنیاى مدرن معرفى می کند، زمینه ساز مشکلات بسیار در جامعه می داند ومی افزاید: در فردگرایى هر شخص به فکر بهره خود، لذت و منافع اقتصادى و منزلت خود است، بنابراین در چنین جامع هاى مادران و پدران فداکار به سبک قدیم، دیده نمی شوند.

عبور از«من» و رسیدن به«ما »

فردگرایى یک روند اجتماعى است که علل جامعه شناختى خود را دارد. دکتر سعیدى می گوید: شخصى که قبل از ازدواج به طور طبیعى در این روند فردگرایى قرار گرفته، وقتى ازدواج می کند هم با همان نگرش قبلى دنبال اهداف مربوط به خود، رفاه و لذت طلبى و در کل ارزش هایى است که حول و حوش خودش و »من «می چرخد. این همه در حالى اتفاق می افتد که می دانیم زیر بناى زندگى خانوادگى بر اساس نگرش «ما» استوار است، نه «من». خانواده از نیاز مشترک زن و مرد نسبت به یکدیگر سرچشمه می گیرد.و با تولد فرزندان و برقرارى روابط سببى و نسبى و عشق و محبت به یکدیگر دوام می یابد.

سازماندهى دوباره خانواده

به همان اندازه که مادران، از نقش مادرى خود در خانه فاصله گرفته اند ، پدران هم دیگر پدرهاى بااقتدار و دلسوز سابق نیستند.

عضو انجمن جامعه شناسى ایران می گوید: توصیه تنها براى خانم ها یا آقایان نیست، سازمان خانواده دچار بی سامانی شده است. ما نیاز به بازتعریف نقش های مرد و زن داریم. توافق بین زن و مرد و تقسیم کار بین آن ها در سفارش های دینى هم وجود دارد. بر اساس این توافق که در راستاى هدف هاى »ما « است، یک خانم نیز می تواند نقش های مادرى، همسرى و شغلى خود را اولویت بندی کرده و به این نتیجه برسد که مادر بودن، همسر بودن و شغل کدام یک باید در اولویت زندگى او باشد.

رمزنگارى یک خانواده سالم

پرسش اصلى این است که »هدف از تشکیل خانواده چیست و کدام جنبه آن براى زوج ها اهمیت بیشترى دارد؟ « دکتر سعیدى می گوید: باید دید هدف از تشکیل خانواده تولید و تربیت نسل،

رسیدن به منافع اقتصادى، رفاهى، یا حتى منافع منزلتى است؟پس از تعیین اولویت ها و اهداف، بر اساس ایده ها و ارزش هایى که در خانواده و اجتماع وجود دارد، وظایف باید تقسیم شود.

چه وظایفى را مادر و چه وظایفى را پدر باید انجام دهد؟ سهم پدر در نگهدارى از فرزندان و انجام امور خانه چقدر است؟ شاید خانم خانواده، شغلى بسیار خوب و مبتنى بر ارزش هاى خانواده و اجتماع و در راستاى اهداف جمعى خانواده داشته باشد. در این صورت، مرد باید زمینه اشتغال همسرش را فراهم و در خانه مقدار بیشترى کمک کند. در این زمینه براى خانواده ها دستورالعمل مشترکى نمی توان ارایه کرد، اما به صورت مشترک و براى تمام اقشار مردم با اطمینان می توان گفت، باید گاهى ایثار کرد و از «من» خود گذشت  تا «ما» یعنى خانواده سالم و سلامت بماند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *