گفتگو درباره "اصول فقه" که دانشی کهن، پردامنه و نقش‌آفرین در عرصه استنباط احکام دینی و قوام شریعت است، در طول تاریخ وجود داشته و هم‌چنان دغدغه صاحب‌نظران است. یکی از محورهای بایسته گفت‌و‌گوهای عالمانه که در به‌روزرسانی و کارآمدی آن تأثیر جدّی دارد، مقوله ساختار اصول فقه است.

از سرفصل‌های مهمّ ساختار اصول فقه، مقوله «حکم‌شناسی» است. گروه پژوهشی فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدّنی، ضمن اهتمام به این مقوله، اثری پژوهشی را در این راستا در معرض ملاحظه و ارزیابی اصحاب اندیشه قرار داده و محصول منتشر شده را در جلسه‌ای با حضور فرهیختگان به نقد گذاشته است.

بی‌گمان حضور فعال و عالمانه آن جناب می تواند در اصلاح و تکمیل اثر منتشر شده، تأثیرگذار باشد.

اطلاعات مربوط به این نشست که هفتمین نشست تخصصی فلسفه علم فقه و اصول می باشد به شرح ذیل است:

ارائه دهنده: بلال شاکری

استاد ناقد: حجت الاسلام و المسلمین علی رحمانی

دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی

زمان برگزاری نشست: روز پنجشنبه ۳ اسفندماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۰ صبح.

مکان برگزاری: مشهد، چهارراه خسروی، خیابان آیت الله خزعلی، نبش کوچه روشن، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، اتاق جلسات تخصصی.

 

مروری بر محتوای کتاب

 مباحث حکم شناسی از دیرزمان مورد توجه اصولیان بوده است. البته این مسئله در طول تاریخ تحولات و تطورات علم اصول فقه فراز و نشیب‌هایی را به خود دیده است و در برخی زمان‌ها مورد توجه بوده و در برخی زمان‌های دیگر مغفول واقع شده است. اما در نگاه اصولیان معاصر این مباحث مورد توجه ویژه قرار گرفته است، به گونه‌ای که آخرین ساختارهای ارائه شده برای مباحث علم اصول که توسط پژوهشگران و اصولیان معاصر تنظیم شده است، بر اساس حکم شرعی است.

پایه و اساس مباحث حکم شناسی، شناسایی حقیقت و ماهیت حکم شرعی است؛ چرا که تا حقیقت حکم شرعی مورد تحلیل و شناسایی قرار نگیرد، نمی‌توان سایر مباحث مرتبط با حکم شرعی را مورد تدقیق و تحلیل قرار داد. بر این اساس در این پژوهش به بررسی تحلیل‌های ارائه شده در حقیقت حکم شرعی پرداخته شده است.

این کتاب در چهار فصل تنظیم شده است. فصل اول شامل کلیات مرتبط با حکم شرعی همچون مفهوم شناسی واژه‌های تحقیق، اشاره‌ای به اقسام حکم شرعی، تاریخچه مباحث حکم شرعی است. فصل دوم به مبانی نظری تحقیق شامل: مراتب حکم، حق تشریع، قاعده تبعیت احکام از ملاکات می‌پردازد. همچنین در فصل‌های سوم و چهارم تحلیل ماهیت حکم شرعی در آرای اصولیان که بخش اصلی تحقیق است؛ و جمع‌بندی و بیان نظریه مختار نویسنده ارائه گردیده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *