سرپرست گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی تأکید کرد:

دو اصل اخلاص و توسل از رموز اولیه موفقیت در نگارش و پژوهش است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی به نقل از خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، دکتر احمدزاده سرپرست گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در نشست پژوهشی اردوی علمی تربیتی”طریق تحول” با اشاره به آیه “إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَهُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ” گفت: اولین نکته در بحث‌های پژوهشی اخلاص است، و اگر در تمام عمر، هزاران پژوهش و کارگاه بدون اخلاص برگزار کنیم، هیچ فایده‌ و منفعتی برای انسان نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: سرزدن به کتاب‌فروشی‌ها، کتابخانه و تورق کتب باعث ایجاد انگیزه برای افراد می‌شود.
سرپرست گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی، دومین عامل موفقیت در پژوهش را، توسل خواند و ابزار کرد: اگر برای موفقیت در پژوهش ائمه(علیه‌السلام) را مبنا قرار دهیم و به ایشان متوسل شویم، قطعا پژوهشی خوب و مورد رضایت خداوند خواهیم داشت.
وی به برخی از نکات پژوهشی اشاره کرد و گفت: جهت انجام نگارش و پژوهش تنها بر روی یک گزینه متمرکز شویم، و پس از پایان آن پژوهش به سراغ کار دیگری برویم.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: در پژوهش نیاز به یک الگو داریم، همانند فردی که در تفسیر می‌خواهد مشابه علامه جوادی آملی عمل کند، پس سعی کنیم از کنار هر مسأله‌ای به سادگی عبور نکنیم و جوانب آن را دقیقا بررسی کنیم.
احمدزاده ادامه داد: در همه عرصه‌ها مطالعه داشته باشید، اما پژوهش فقط در یک حوزه باشد، و علاوه بر ارتباط با متخصصان باسابقه، یک استاد در این زمینه داشته باشید و تحت نظر او مطالعه کنید تا به شما سیر مطالعاتی ارائه دهد.
سرپرست گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در بخشی از سخنان خود به بیان خاطرات و تجربیات پژوهشی خود و چند تن از اساتید معاصر و حال پرداخت.
لازم به ذکر است؛ اردوی علمی و تربیتی «طریق تحول» به همت دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان از جمعه ۴ شهریور به مدت ۴ روز با حضور ۵۵۰ مخاطب از سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، در اردوگاه جواد‌الائمه(علیه‌السلام) گلبهار در حال برگزاری است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *